Hej byggisar!
Installerade en ny elpanna för ett par år sedan då den gamla la ner. Den nya elpannan är också innedelen för att koppla på en luftvattenvärmepump vilket ska göras till våren. Jag har också en kökspanna som är påkopplad på samma vattenburna system som jag fick besiktat häromdagen (varför tidigare ägare inte använt den på 40 år vet jag ej pga att huset var ett dödsbo) Gjorde en liten proveldning efter rekommendation från sotaren "börja lite försiktigt". Det funkade bra och jag upplevde att det blev varmare i hela huset och köket där jag har en termometer såg jag att det ökade 2 grader så allt väl. MEN i handboken till min nya elpanna/innedel LVP (NIBE) står det att man behöver extrautrustning om man ska använda en extern värmekälla. Min fråga bli således, kan jag elda några pinnar för att få lite extra mysvärme eller bör jag jag vänta till rörmokaren varit hit för att inte riskera att förstöra något i den nya elpannan/innedelen LVP?
Mvh/Rolle
 
Det sitter en givare för EL-pannan som talar om vilken temp den ska skicka ut till huset och det är i förhållande till utetempen. ör det rätt så ska den givaren flyttas till efter påsticket till kökspannan. Då känner EL-pannan av när du eldar att nu är det varmt så det räcker och stänger ner. Der går även att koppla spisen på returen från elementen och det blir samma sak, pannan stryper ner sig. När du får din utedel så kan den sista kopplingen ställa till det lite , VP kan få för hög retur tillbaka och det gillar dom inte. Det första allternativet klarar det .
 
  • Gilla
Rolle Frigge
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det sitter en givare för EL-pannan som talar om vilken temp den ska skicka ut till huset och det är i förhållande till utetempen. ör det rätt så ska den givaren flyttas till efter påsticket till kökspannan. Då känner EL-pannan av när du eldar att nu är det varmt så det räcker och stänger ner. Der går även att koppla spisen på returen från elementen och det blir samma sak, pannan stryper ner sig. När du får din utedel så kan den sista kopplingen ställa till det lite , VP kan få för hög retur tillbaka och det gillar dom inte. Det första allternativet klarar det .
Tack för jättebra information. Nästan så att man funderar på att elda istället och så får elpannan täcka upp när man jobbar m.m. :crysmile:
 
Alldeles förnuftig tanke. Dessutom får du möjlighet att spara pengar miljö och hjälpa till att säkra nationens energiförsörjning.
Kombinationen ved och bergvärme är den idealiska värmekällan anser jag. Man kan elda energieffektivt med köpevärme när det finns elektricitet så det räcker i landet och när det finns pengar och elda med ved när det är brist på pengar eller energibrist.
 
  • Gilla
Rolle Frigge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.