6 225 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Spillolja, väldigt mycket gratisvärme
Inspirerad av en tråd här på forumet, och en tråd på Flashback har jag idag prövat att elda med spillolja.
1. Blandade flis, sågspån och strimlat tidningar med spillolja till en tjock massa.
2. Kastade på ca 2 liter i min stora vattenmantlade kamin ihop med 3-4 kilo ved.
3. Mycket bra effekt. Brann kraftfullt och jämnt.
Framförallt brann det väldigt rent. Knappt något spår av sot.
Måste erkänna att jag blivit positivt överraskad. Trodde det skulle ryka och sota mer men det var helt rent.
1. Blandade flis, sågspån och strimlat tidningar med spillolja till en tjock massa.
2. Kastade på ca 2 liter i min stora vattenmantlade kamin ihop med 3-4 kilo ved.
3. Mycket bra effekt. Brann kraftfullt och jämnt.
Framförallt brann det väldigt rent. Knappt något spår av sot.
Måste erkänna att jag blivit positivt överraskad. Trodde det skulle ryka och sota mer men det var helt rent.
Prövar några gånger nu.A Avemo skrev:
Gör en "torr massa". Av spå/flis/spillolja.
Landar den rätt torr. Inte så den droppar eller kladdar.
Testat två gånger nu. Blir riktigt bra.
Brinner kraftigt med inte extremt på något sätt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Exakt så. Med tanke på att svenska miljöåtgärder i ett globalt perspektiv endast har symbolisk effekt är det extremt enkelt att rationalisera bort miljötänket helt och håller när det krisar.RoTe skrev:
Påminner lite om hur jag gjorde av med gammal frityrolja i gamla huset.
Hade ett stort 730 liters pellets förråd, när det var fullt av pellets så ringlade jag ner oljan bland pelletsen som sög upp den.
Blev bara lite olja på varje pellets och brände med riktigt fin låga i en modern panna.
Vegetabilisk olja och träpellets, tror att det är rätt så okej
Hade ett stort 730 liters pellets förråd, när det var fullt av pellets så ringlade jag ner oljan bland pelletsen som sög upp den.
Blev bara lite olja på varje pellets och brände med riktigt fin låga i en modern panna.
Vegetabilisk olja och träpellets, tror att det är rätt så okej
Är det någon som har erfarenhet av de här "alloljevärmarna" ?
Även billigare har ju förvärmare och luftassisterat munstycke.
Bränner de så fint som det påstås?
Även billigare har ju förvärmare och luftassisterat munstycke.
Bränner de så fint som det påstås?
Klicka här för att svara
