jannekjuyckken
Inspirerad av en tråd här på forumet, och en tråd på Flashback har jag idag prövat att elda med spillolja.

1. Blandade flis, sågspån och strimlat tidningar med spillolja till en tjock massa.

2. Kastade på ca 2 liter i min stora vattenmantlade kamin ihop med 3-4 kilo ved.

3. Mycket bra effekt. Brann kraftfullt och jämnt.
Framförallt brann det väldigt rent. Knappt något spår av sot.

Måste erkänna att jag blivit positivt överraskad. Trodde det skulle ryka och sota mer men det var helt rent.
 
Det fungerar säkert bra, men det blir inte mindre dumt för det.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Var hamnar alla tungmetaller mm som finns i den gamla spilloljan?
 
RoTe RoTe skrev:
Ingen bryr sig om miljön när man blir fattig.
Kanske det. Men det är nog inte heller någon som eldar olja i en vedkamin om denne vet hur kostnadseffektivt det är. Så länge vi inte pratar om en liten skvätt för att tända veden.
 
jannekjuyckken
A Avemo skrev:
Kanske det. Men det är nog inte heller någon som eldar olja i en vedkamin om denne vet hur kostnadseffektivt det är. Så länge vi inte pratar om en liten skvätt för att tända veden.
Prövar några gånger nu.
Gör en "torr massa". Av spå/flis/spillolja.
Landar den rätt torr. Inte så den droppar eller kladdar.
Testat två gånger nu. Blir riktigt bra.
Brinner kraftigt med inte extremt på något sätt.
 
S
RoTe RoTe skrev:
Ingen bryr sig om miljön när man blir fattig. Detta fattar inte vänsterns miljörörelse som hellre vill att vi ska få det extremt mycket sämre ekonomiskt.
Exakt så. Med tanke på att svenska miljöåtgärder i ett globalt perspektiv endast har symbolisk effekt är det extremt enkelt att rationalisera bort miljötänket helt och håller när det krisar.
 
  • Gilla
Fågelvägen och 1 till
  • Laddar…
Påminner lite om hur jag gjorde av med gammal frityrolja i gamla huset.
Hade ett stort 730 liters pellets förråd, när det var fullt av pellets så ringlade jag ner oljan bland pelletsen som sög upp den.
Blev bara lite olja på varje pellets och brände med riktigt fin låga i en modern panna.
Vegetabilisk olja och träpellets, tror att det är rätt så okej:)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var hamnar alla tungmetaller mm som finns i den gamla spilloljan?
Blyad bensin förgiftade motoroljan med bly förr.
Motorer har inte haft bly i lagren på ganska många år. Har man olja från en skapligt ny bil så finns det inga tungmetaller i oljan.
 
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
Är det någon som har erfarenhet av de här "alloljevärmarna" ?
Även billigare har ju förvärmare och luftassisterat munstycke.
Bränner de så fint som det påstås?
 
Tråd städad
Skärpning eller räkna med varningar
/Mats
Moderator
 
  • Arg
Huddingebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.