Är det någon som vet om det är mest optimalt att köra värmekurva 8 förskjutning 0 eller värmekurva 7 förskjutning +2..

Är egentligen intresserad av logiken vilket som är att föredra och varför (högre kurva ingen förskjutning eller lägre kurva med förskjutning)

tack på förhand vänner

Ju högre kurva ju brantare lutning på kurva dvs du når max framlednings temp tidigare
Förskjutningen ger dig bara varmare eller svalare på den kurvan du bestämt,
Det blir ju små skillnader mellan kurva 7 och 8, om du tar fram kurva 10 och ta bild och sen kurva 5 o ta bild, sen tar du kurva 5 och gör en förskjutning så du får samma framledningstemperatur som på kurva 10 vid 0 grader så ser du tydlig skillnad

Hojte Hojte skrev:
Ju högre kurva ju brantare lutning på kurva dvs du når max framlednings temp tidigare
Förskjutningen ger dig bara varmare eller svalare på den kurvan du bestämt,
Det blir ju små skillnader mellan kurva 7 och 8, om du tar fram kurva 10 och ta bild och sen kurva 5 o ta bild, sen tar du kurva 5 och gör en förskjutning så du får samma framledningstemperatur som på kurva 10 vid 0 grader så ser du tydlig skillnad
Inte riktigt säkert om jag förstår. Jag upplever att det blir lika varmt om jag har kurva 7 med 2 i förskjutning som kurva 8 och ingen. Vad är då bästa att använda?

Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Om det blir kallare inne när det blir kallare ute ska kurvan göras brantare.
Om det blir varmare inne när det blir kallare ute ska kurvan göras flackare.

Kurvans parallellförskjutning justeras om innertemperaturen är konstant hög/låg oberoende vilken utetemperatur det är.
Om innertemperaturen är konstant för hög ska hela kurvan förskjutas nedåt.
Om innertemperaturen är konstant för låg ska hela kurvan förskjutas uppåt.

martin7805 martin7805 skrev:
Inte riktigt säkert om jag förstår. Jag upplever att det blir lika varmt om jag har kurva 7 med 2 i förskjutning som kurva 8 och ingen. Vad är då bästa att använda?
Skillnaden mellan 8+0 och 7+2 är så liten så du märker bara av det i ytterligheten dvs när det är så kallt så du maxar din framtemp

Kurva (8, 0) ger 38,5 °C vid ±0 °C ute. Kurva (7,+2) ger 39,5 °C vid ±0 °C ute så aningen varmare.

Ex om du har golvvärme med termostater å ställdon så spelar det ingen roll vilken av kurvorna du använder då termostaterna förmodligen stänger av värmen till rummet då det har blivit varm. Det man isofall ska diskutera är om man ska sänka kurvan som jag tycker är för hög om man har golvvärme

V Vector skrev:
Ex om du har golvvärme med termostater å ställdon så spelar det ingen roll vilken av kurvorna du använder då termostaterna förmodligen stänger av värmen till rummet då det har blivit varm. Det man isofall ska diskutera är om man ska sänka kurvan som jag tycker är för hög om man har golvvärme
Eftersom det är en (frånlufts)värmepump så är det extra viktigt att den primära och huvudsakliga regleringen ske på framledningstemperaturen.

För att få optimal driftekonomi så är det några steg som bör göras.

Steg 1:
Injustering av förinställningen (Kv-värdet) på radiatorer/golvvärmeslingor så det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator/golvvärmeslinga.

Steg 2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan.
Centrala reglersystemet behöver följande givare, framledningsgivare & utegivare, helst även innegivare (med optimal placering).

Steg 3:
Montering av termostaterna/ställdonen å Injustering så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.