Var sitter den?
Vad är det för ledning, var ifrån går ledningen, till vad går ledningen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var sitter den?
Vad är det för ledning, var ifrån går ledningen, till vad går ledningen?
Hej, den sitter emellan elementvärmes kretsen och golvärmekretsen (bild)
"Uppåt" golvvärme (pex)
"Neråt" gamla vanliga element

Rörsystem och ventiler mot vit vägg, grå flexibla slangar, mätare, mekanik för vattenhantering eller uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T the.magnus.danielsson skrev:
Hej, den sitter emellan elementvärmes kretsen och golvärmekretsen (bild)
"Uppåt" golvvärme (pex)
"Neråt" gamla vanliga element

[bild]
Eg är de 2 vertikala rören neråt de som är anslutna till 'gammaldags' element kretsen... den 'hetare' sidan
 

Bästa svaret

Då är det en stryp-/injusterings-/förinställningsventil.

Man ställer in det maximala flödet golvvärmeshunten ska kunna få/ta så att det blir bra tryckfall i systemet.
 
  • Gilla
the.magnus.danielsson och 1 till
  • Laddar…
Det är en termostatventil. Den brukar användas med en termostat med sensor på vattnet ut till golvet. Den fungerar då som en maxbegränsning om shuntstyrningen av någon anledning skulle shunta ut för varmt vatten. Behovet beror ju även på värmekälla och golvets känslighet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Då är det en stryp-/injusterings-/förinställningsventil.

Man ställer in det maximala flödet golvvärmeshunten ska kunna få/ta så att det blir bra tryckfall i systemet.
Ja, det sitter en skruv för justering däri... kan jag använda den för att stänga flödet helt (om jag noterar vad den var inställd på innan)?
 
När jag tittar en gång till blir jag inte lika säker. Men det liknar helt klart en termostatventil, och det brukar sitta en sådan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.