Har lite problem med 3 av 5 element på övervåningen som ofta innehåller en hel del luft. Märks då det börjar porla i elementen.

Har en röd tryckbubbla i källaren, trycket i den varierar en hel del beroende på hur varmt vatten som shuntas ut i ledningarna.

Trycktavlan har röd markering vid 1,5 bar, vågar man öka trycket så att visaren går in på röda?
Nu ligger trycket ungefär på 1 bar, över 1 bar om det shuntas ut ganska varmt vatten men sjunker gärna under 1 bar då det är relativt kallt vatten som shuntas ut i ledningarna.
Om pelletspannan stannat och elpatronen går så orkar den inte riktigt hålla vattnet så varmt och då sjunker trycket en bit under 1 bar.

Tryckkärlet sitter på ca 1,5 meters höjd i källaren med ca 25 cm bjälklag och 2,60 i takhöjd på nedervåningen och ca 25 cm bjälklag till övervåningen till högst sittande radiator på övervåningen ca 1,7 meter upp på övervåningen (handdukstork). Jag har dock även problem med 2 element i två rum som sitter på ca 1 meters höjd på övervåningen. Blir väl ca 5,5 meter ungefär kanske.

Hur bör jag ställa tryckkärlet? Upplever att luften i elementen minskar när man försöker hålla trycket konstant högt i kärlet, d.v.s. det inte går under 1 bar iaf. Någon har satt en markering på strax över 1 bar, vad menas med den?

Huset är från 40-talet, tidigare satt expansionskärl högst upp på övervåningen, men ersatt med tryckbälgen jag bifogar bild i spec på.
Hur mycket bör radiatorledningarna klara i tryck?
På ett av elementen på övervåningen är ledningen kapad och någon har skarvat på ett kopparrör med mindre dimension, likaså till handdukstorken.

• Röd expansionskärl för vattenburet värmesystem med tryckmätare som visar ca 1 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Specifikationsetikett på en expansionskärl för värmesystem som visar kapacitet 18 L, gasladdning 0,5 bar och maximalt arbetstryck 3,0 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Nog dåligt med luft i kärlet eller den är trasig , på undersidan är det nog en plasthatt , brukar gängas av , där är ventil ,lika på bilen , tryck på piggen , kommer det vatten , bara byta kärl , pyser det så kom tillbaka

• Gilla
fotvandrare
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Nog dåligt med luft i kärlet eller den är trasig , på undersidan är det nog en plasthatt , brukar gängas av , där är ventil ,lika på bilen , tryck på piggen , kommer det vatten , bara byta kärl , pyser det så kom tillbaka
Ok, ska testa, men personligen tror jag inte kärlet är trasigt. Det tappar ju inte trycket helt , men pendlar en del beroende på hur varmt vattnet är. Är det svinigt kallt ute och pannan shuntar ut vatten med hög framledningstemp så står ju trycker ganska högt medan en dag som är varm så lägger sig trycket lägre. Varmt vatten ger ju högre tryck än kallt.

Sitter ju en röd ratt på sidan, vrider man på den så pyser det ju luft och en del vatten också vill jag minnas. Har råkat komma åt den tidigare. Då fastnade det nåt skit i öppningen så den läckte lite men sprutade ut lite mer så försvann det.

Det är en övertrycksventil, sannolikt med 1,5bars öppningstryck. Så om trycket hår över 1,5bar så släpper den ut vatten. Jag rekomenderar också att kolla förtrycket.

D Daniel 109 skrev:
Det är en övertrycksventil, sannolikt med 1,5bars öppningstryck. Så om trycket hår över 1,5bar så släpper den ut vatten. Jag rekomenderar också att kolla förtrycket.
Hur kollar jag hur mycket förtryck jag har då? Är inte så sugen på att tömma systemet om man behöver det.
Att det finns tryck (luft som pyser ut) kan jag ju givetvis kolla, men hur kollar jag hur mycket förtrycket är?

Edit:
Var nere nu och kollade. Precis när jag tryckte kom det nån droppe vatten men sen var det bara luft som pös ut.
Eller så var det bara kondens eller nåt som pös ut först. Men den verkar inte trasig iaf.

Redigerat:
Du behöver inte tappa ned hela sytemet, bara så mycket så att det blir trycklöst. Sen mäter du trycket på tidigare nämnd ventil, på samma sätt som på ett bildäck.

Du behöver tappa ut så mycket vatten att trycket går ner under 0,5bar. Sedan kollar du att du har 0,5bar på luftsidan. Dvs, i ”bilventilen” ( schraderventil )

D Daniel 109 skrev:
Du behöver tappa ut så mycket vatten att trycket går ner under 0,5bar. Sedan kollar du att du har 0,5bar på luftsidan. Dvs, i ”bilventilen” ( schraderventil )
Tack för svar och tack även till Bernieberg som kom med samma svar. :)
Ok, enklast är väl då att tappa ut vatten via säkerhetsventilen på bälgen eller är det bättre att tappa ut vatten från något element?
Ogillar att syresätta vattnet i elementen, men i detta fall lär jag ju få göra det när jag fyller på igen.
Men iofs bättre att komma till rätta med problemet.

Jag har en cykelpump med tryckmätare som funkar till denna ventil. Ska jag fylla på och ska jag fylla på så det blir 0,5 bar eller ska jag fylla på mer?

• Gilla
Greggen
  • Laddar…
Det ska ha ett förtryck på 0,5 bar (enligt dekalen på din bild).

0,5bar brukar vara bra. Trycket ska bara minst motsvarande höjden till översta radiatorn. 0,5bar röcker bra för dig. Höjer du trycker minskar du arbetsvolymen.

D Daniel 109 skrev:
0,5bar brukar vara bra. Trycket ska bara minst motsvarande höjden till översta radiatorn. 0,5bar röcker bra för dig. Höjer du trycker minskar du arbetsvolymen.
Bernieberg, sant då håller jag mig till 0,5 bar.

Daniel109: 0,5 bar räcker ju inte riktigt till högsta radiatorn dock, den bör ligga något högre.
Är för dålig på det här, men vad menar du med att arbetsvolymen minskar?

Och varför tror ni att förtrycket är för dåligt på det jag beskrivit? Beroende på att trycket går upp och ner en del eller vad baserar ni det på? Bara nyfiken..
Jag har relaterat tryckförändringarna till värmen på vattnet som flyter i rören..
Och sista frågan, var är det bäst att tappa ut vatten så trycket sjunker? På någon radiator eller på bälgen?

Att trycket varierar mycker brukar bero på fel förtryck.

Förändring av volymen vatten i kärlet mellan 0,5 bar och 1,5bar blir maximal om förtrycket är 0,5bar. Högre eller lägre tryck ju mindre aktiv volym.

D Daniel 109 skrev:
Att trycket varierar mycker brukar bero på fel förtryck.

Förändring av volymen vatten i kärlet mellan 0,5 bar och 1,5bar blir maximal om förtrycket är 0,5bar. Högre eller lägre tryck ju mindre aktiv volym.
Ok, tack då förstår jag. :)

Och som sagt, var är det bäst att tappa ur? Spelar det någon roll var jag tappar ur vattnet?
Sist jag var på säkerhetsventilen så fastnade det nåt skräp som gjorde att den stod o läckte lite innan jag körde på ventilen fullt och sprutade rent i mynningen, så undviker gärna den.

Det spelar ingen roll. Gör det där det är mest praktiskt. Jag skulle använt säkerhetsventilen.

S
kanske underdim. expansionskärl , jag har fjärrvärme-central med inbyggt exp.kärl och det är också
i minsta laget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.