1 995 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Problem med vattenradiatorer
Sida 1 av 2
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Hej alla!
Jag har ganska nyligen fått installerat ett litet vattenburet värmesystem. Panna och varmvatten fungerar som förväntat, cirkulationspumpen pumpar som den skall, men...endast en radiator blir varm. Inte ens rören fram till andra radiatorer blir varma. Vi misstänkte att det fanns luft i systemet. Sagt och gjort; vi lufta de nerifrån och uppåt i kedjan. Extremt lite luft kom ut, så vi lufta de ut ca 5 liter vatten och kände att värme började komma in i den lägsta radiatorn. Vi fyllde på systemet så trycket bibehålls hela tiden. Där slutade det dock. Den radiatorn är över 2 meter lång, och värmen sjänk gradvis från kopplet till luftningsventilen. När vi slutade lufta/urvattna svalnade allting av igen. Vi repeterade för radiatorerna ovanför de två i källaren, det blev varmt i rören, men när vi slutade urvattna så svalnade allting av igen.
Alltså...vad i hela friden är det som är galet med detta??? Det är ett tvårörssystem.
Jag har ganska nyligen fått installerat ett litet vattenburet värmesystem. Panna och varmvatten fungerar som förväntat, cirkulationspumpen pumpar som den skall, men...endast en radiator blir varm. Inte ens rören fram till andra radiatorer blir varma. Vi misstänkte att det fanns luft i systemet. Sagt och gjort; vi lufta de nerifrån och uppåt i kedjan. Extremt lite luft kom ut, så vi lufta de ut ca 5 liter vatten och kände att värme började komma in i den lägsta radiatorn. Vi fyllde på systemet så trycket bibehålls hela tiden. Där slutade det dock. Den radiatorn är över 2 meter lång, och värmen sjänk gradvis från kopplet till luftningsventilen. När vi slutade lufta/urvattna svalnade allting av igen. Vi repeterade för radiatorerna ovanför de två i källaren, det blev varmt i rören, men när vi slutade urvattna så svalnade allting av igen.
Alltså...vad i hela friden är det som är galet med detta??? Det är ett tvårörssystem.
- Antingen är returventilerna stängda.
Testas genom att stänga termostatventilen och sedan prova att lufta radiatorn.
- En/flera luftfickor på ledningarna.
Stäng alla termostater förutom en som öppnas max, ställ cirkulationspumpen på maxhastighet, gå genom alla termostater.
Är termostatventilerna injusterade gällande förinställningen, Kv-värdet?
Testas genom att stänga termostatventilen och sedan prova att lufta radiatorn.
- En/flera luftfickor på ledningarna.
Stäng alla termostater förutom en som öppnas max, ställ cirkulationspumpen på maxhastighet, gå genom alla termostater.
Är termostatventilerna injusterade gällande förinställningen, Kv-värdet?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ingenting är i justerat. Allting är vidöppet. Däremot fick jag ett tips och en flashback offline. Så långa radiatorer bör sitta lite snett med avluftningsventilen lite högre än inloppet, annars riskeras att luft fångas i radiatorn. Detta är troligen scenariot.
Vad gäller rören till de andra radiatorerna så var det jag som tänkte och Lindes HELT fel. Att rören upp från källaren är kalla har sin fullkomligt naturliga förklaring; kopplen är inte inkopplade, så det finns ingen retur och således noll flöde. Med andra ord tror jag att allting löses med att lyfta den långa radiatorn luftningsventil högre än inloppet och därefter lufta radiatorn.
Vad gäller rören till de andra radiatorerna så var det jag som tänkte och Lindes HELT fel. Att rören upp från källaren är kalla har sin fullkomligt naturliga förklaring; kopplen är inte inkopplade, så det finns ingen retur och således noll flöde. Med andra ord tror jag att allting löses med att lyfta den långa radiatorn luftningsventil högre än inloppet och därefter lufta radiatorn.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Uppdatering;
Efter att ha tömt systemet på tryck genom luftning/avvattning av den långa radiatorn, lossat på den långa radiatorn, hållet den i ca 40 graders lutning med lutningsventilen högst upp (ingen luft kom ut), och återfyllning av systemet, så är det exakt samma resultat som innan; den översta delen av radiatorn blir lite varm, nedre 2/3 är kallt. Jag fattar helt enkelt inte varför??? Vi skakade radiatorn också, men inte minsta antydan till skvalp. Inget porlande heller. Absolut nada.
Efter att ha tömt systemet på tryck genom luftning/avvattning av den långa radiatorn, lossat på den långa radiatorn, hållet den i ca 40 graders lutning med lutningsventilen högst upp (ingen luft kom ut), och återfyllning av systemet, så är det exakt samma resultat som innan; den översta delen av radiatorn blir lite varm, nedre 2/3 är kallt. Jag fattar helt enkelt inte varför??? Vi skakade radiatorn också, men inte minsta antydan till skvalp. Inget porlande heller. Absolut nada.
Vad är det för rör?
Eftersom ingenting är injusterat så tar vattnet den lättaste vägen, det är kortaste & grövsta rören.
För att ett vattenburet system ska kunna fungera så måste det injusteras så att det är tryckfall över alla radiatorer. De radiatorer som sitter närmast behöver strypas hårdast, men alla måste strypas.
För att ett vattenburet system ska kunna fungera så måste det injusteras så att det är tryckfall över alla radiatorer. De radiatorer som sitter närmast behöver strypas hårdast, men alla måste strypas.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ok! Dock är det endast två radiatorer på ungefär samma avstånd (+- 2 meter) och samma rördimension. Det är radiatorn närmast pumpen som inte blir varm.Demmpa skrev:
Eftersom ingenting är injusterat så tar vattnet den lättaste vägen, det är kortaste & grövsta rören.
För att ett vattenburet system ska kunna fungera så måste det injusteras så att det är tryckfall över alla radiatorer. De radiatorer som sitter närmast behöver strypas hårdast, men alla måste strypas.
Kan någon kort beskriva hur man justerar radiatorerna så att det blir jämnt tryckfall på samtliga i kretsen?
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Det är lite olika.
Om termostatventilen har förinställning så justeras det där innanför själva termostaten, saknas förinställningen så är det på returventilen man justerar.
Till flera termostatventiler så behövs det en speciell nyckel/verktyg för att ändra förinställningen, olika tillverkare olika nycklar, ibland även olika nycklar till olika modeller.
Om termostatventilen har förinställning så justeras det där innanför själva termostaten, saknas förinställningen så är det på returventilen man justerar.
Till flera termostatventiler så behövs det en speciell nyckel/verktyg för att ändra förinställningen, olika tillverkare olika nycklar, ibland även olika nycklar till olika modeller.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag hittade lite filmer på Youtube 
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Tack såhär långt, alla
Tusen tusen tack 
Låter som en garanti jobb om det är ny installerad.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Uppdatering igen.
För att testa vad det är som är fel är det nu kopplat så att det endast är radiatorn som jag har problem med som har en fullt öppen/utskruvad returventil. Det är koppel av modellen med insex för att justera returventilen. Systemet har varit igång på detta sätt (alltså med endast EN radiator öppen, de andra är helt kalla) under 45 minuter och resultatet är som innan; det blir varmt längst upp och ca 1/4 på längden och sedan gradvis kallare, samt att nedre 4/5 är kallt. Vid luftning kommer vatten direkt. Trycket ligger på 1 bar. Radiatorn sitter under c-pumpen i höjdnivå.
Kass radiator? Är det den slutsatsen jag skall dra?
För att testa vad det är som är fel är det nu kopplat så att det endast är radiatorn som jag har problem med som har en fullt öppen/utskruvad returventil. Det är koppel av modellen med insex för att justera returventilen. Systemet har varit igång på detta sätt (alltså med endast EN radiator öppen, de andra är helt kalla) under 45 minuter och resultatet är som innan; det blir varmt längst upp och ca 1/4 på längden och sedan gradvis kallare, samt att nedre 4/5 är kallt. Vid luftning kommer vatten direkt. Trycket ligger på 1 bar. Radiatorn sitter under c-pumpen i höjdnivå.
Kass radiator? Är det den slutsatsen jag skall dra?
Har du känt på tillopp och retur? Vilken är varm?Cancerman_777 skrev:
Uppdatering igen.
För att testa vad det är som är fel är det nu kopplat så att det endast är radiatorn som jag har problem med som har en fullt öppen/utskruvad returventil. Det är koppel av modellen med insex för att justera returventilen. Systemet har varit igång på detta sätt (alltså med endast EN radiator öppen, de andra är helt kalla) under 45 minuter och resultatet är som innan; det blir varmt längst upp och ca 1/4 på längden och sedan gradvis kallare, samt att nedre 4/5 är kallt. Vid luftning kommer vatten direkt. Trycket ligger på 1 bar. Radiatorn sitter under c-pumpen i höjdnivå.
Kass radiator? Är det den slutsatsen jag skall dra?