Vi bor i ett hus med källare, är ”vanlig” öppen trappa ner dit då vi har badrum, förråd, pannrum och tvättstuga i källaren samt en hall.

Nu till problemet: det är KALLT som f*n därnere.
Vi har bergvärme och element i tvättstugan samt pannrummet. I badrummet var vi elektrisk golvvärme och handdukstork (dessa har vi ej på max pga elpriser..)
Nu i vinter är det ca 13 grader och inte alls trevligt. Badrum och tvättstuga är kalla fast värmen är på.
Är bara pannrummet som är varmt så det är skönt (men där har vi ett helt nytt element samt stängt dörr så är därför)

Vi vill ju såklart ha varmare därnere.
Är det en rörmokare som jobbar med värme man ska kontakta som kan dimensionera om tex ett vattenburet element från bergvärmen är bäst att tex sätta i hallen? Eller tror ni det är en luftvärmepump som är bäst att ha i hallen?

kan ingenting om sånt här så är lost!
 
När är huset byggt? Förmodligen fanns det en dörr till källaren tidigare men något snille renoverade bort den så det blev en öppen trappa. Det betyder att väldigt mycket av värmen stiger rakt upp till entrévåningen så det blir varmt där samt kallt i källaren som dessutom oftast är byggd i oisolerad betong. Fler och större element i källaren kan vara en lösning om effekten på bergvärmepumpen räcker. Annars är det lika bra med en extra luftvärmpump. Har ni bara elektrisk golvvärme och handdukstork i badrummet får ni nog bita i det sura äpplet och köra dem för att få varmt eller går det att sätta in ett vattenburet element där också?
 
  • Gilla
Anea2011
  • Laddar…
J Josth skrev:
När är huset byggt? Förmodligen fanns det en dörr till källaren tidigare men något snille renoverade bort den så det blev en öppen trappa. Det betyder att väldigt mycket av värmen stiger rakt upp till entrévåningen så det blir varmt där samt kallt i källaren som dessutom oftast är byggd i oisolerad betong. Fler och större element i källaren kan vara en lösning om effekten på bergvärmepumpen räcker. Annars är det lika bra med en extra luftvärmpump. Har ni bara elektrisk golvvärme och handdukstork i badrummet får ni nog bita i det sura äpplet och köra dem för att få varmt eller går det att sätta in ett vattenburet element där också?
huset är byggt 1930! Ja vi ska renovera badrummet framöver och ev byta plats på det så då kommer vi ju ta bort det elektriska..
 
Ok, 1930 var källare bara källare och man hade ganska kallt och fuktigt där förutom i pannrummet. Om man lägger in golvvärme i källaren idag så ska man bila bort den gamla betongsulan, gräva ur och isolera 30 cm cellplast och gjuta nytt betonggolv ovanpå. Huset bör dräneras om och utsidan av källargrunden isoleras med ca 20 cm isodrän eller liknande.
 
Om de är termostater på elementen och de är kalla så kolla så att de verkligen öppnar och inte ventilen fastnat, vanligt på piggventiler, särskilt det i tvättstugan.
 
A Anea2011 skrev:
Är bara pannrummet som är varmt så det är skönt (men där har vi ett helt nytt element samt stängt dörr så är därför)
Är det inte bättre att slå av det elementet och låta den elen värma badrummet där värmen gör lite mer nytta. I pannrummet har du väl ingen större glädje av värme.
 
Låter som du har väldigt lika förhållanden som mig. Har kring 15 grader i de rum som är utrustade med vattenburna radiatorer eftersom jag dragit ner den elektriska golvvärmen. I mitt fall beror det på att de radiatorerna inte blir lika varma som i övriga huset pga av lägre flöden (de skarvade i efterhand med rör som har lägre dimension än tidigare) kanske det är samma problem för dig? Radiatorerna i källaren sattes nog inte dit i början? En värmetekniker bör säkert kunna kolla över systemet om det är problemet (med min erfarenhet, inte en vanlig rörmockare)
 
Beroende på planlösningen så kan en fläktkonvektor sprida värmen effektivare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.