En tappvattenledning från min värmepanna har efter snart 20 års felfri tjänst börjat läcka lite i en lödd rörkoppling. Finns någon fiffig metod att brassa på med gasolbrännaren och lägga på lite mer tenn på stället, där det droppar en aning? Givetvis sedan jag först tömt rörsystemet på vatten? Finns någon annan metod att täta läckan från utsidan? Eller ska jag lägga in helt nya rörbitar och använda ett par klämringskopplingar?

Kan gå om man rengör med putsduk å lägger på rikligt med lödfett å försöka . Andra alternativet är att värma loss lödningen å rengöra , putsa, lodfett på och föra in den igen och sen löda eller kapa bort den lödningen som läker och ex ta klämringskopplingar som du nämner

• Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
Svårt med mjuklödning, blir tennet för varmt så oxiderar det och blir förstört. Söm sägs, putsa av med smärjelduk så det är absolut rent. På med lödpasta och värm med gasol, värm precis lagom och lägg på så mycket du kan utan att det rinner bort, gärna så det blir som en valk. Annars bara kapa och en ny rörbit och kopplingar eller ny lödning.

• Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
Tennet kommer inte att sugas in i befintlig spalt för du kommer inte åt at rengöra det och stryka på fett.
Jag skulle ta en lödmuff i rätt diameter, slitsa den i längsled, puts på insidan san befintligt rör på utsidan, smörja in allt med lödfett, kränga över den slitsade lödmuffen så den ligger tätt an mot befintlig lödkoppling, dra ihop t ex med ståltråd så att du får bara en tunn lödspalt och sedan löda som man brukar göra. Och hoppas på det bästa.

• Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
Är röret hårdlött från början? Även om hårdlödning också bygger på kapilärinträngning så blir ju lodet mycket hårdare och hållfastheten/täthet acceptabel även om det lägger sig utanpå.
I så fall göra rent med putsduk och lägga på silver-fosfor-kopparlod och acceptera att det hamnar på utsidan av skarven.
Kräver en gassvets om det inte handlar om jätteklena dimensioner.
Röret måste vara HELT tomt från vatten.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.