Hus med LVVP och FTX. Vill skaffa LLVP för kyla på sommarhalvåret, och värmeförflyttning när vi eldar kaminen på vintern.

Fick precis offert från lokal leverantör för att få Hero 2.0 installerad. De ville ha 29 500 kr. Ingen förhandlingsvilja alls. Så jag tittar på att beställa en installation från Tibber istället.

Tibber erbjuder två pumpar:
Panasonic NZ35YKE, 22 000kr
Panasonic HZ35XKE, 27 000kr

Men det framgår överhuvudtaget inte vad skillnaden är mellan dessa.

Kan ni hjälpa begripa de huvudsakliga skillnaderna? Är Mitsubishi Hero 2.0 värd 7000kr mer än NZ35YKE? Är HZ35XKE 5 000kr bättre än NZ35YKE?

Viktigaste funktioner;
- kyla
- styrning via home assistant (helst lokalt, modbus eller dylikt)
- tyst innedel
- ???

Min erfarenhet av Panasonic är inte bra alls. Riktigt dålig mjukvara i deras pumpar. Om du accepterar att temperaturen seglar på mellan 15 och 22 grader så köp Panasonic. Jag är färdig med det märket.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
De två Panasonic jag har eller har haft har varit och är riktigt hållbara.
Panasonic NZ är deras lite billigare modell. HZ är den dyrare toppmodellen.
Panasonics HZmodellerr är kraftigare än ME:s motsvarande Hero.
En Panasonic HZ25 motsvarar ungefär i avgiven effekt en Hero 35.
Framgår inte vilken modell av Hero du fått offert på.
Tycker ändå att offerten på Hero var dyr.
Skulle ta en HZ35XKE.

Redigerat:
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Framgår inte vilken modell av Hero du fått offert på.
Sorry, kan inte uppdatera första posten. Men offerten är p åMitsubishi Electric MSZ -LN35VG2 (HERO)

Tycker ändå att offerten på Hero var dyr.
Skulle ta en HZ35XKE.
Med det du berättar så verkar HZ vara rejält overkill för mig som bara vill ha den för kyla några veckor om året?

Jag kör en HZ35XKE nere och en lite mindre LZ25 uppe, bägge tycker jag är hur tysta som helst och fungerar verkligen bra.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
[...]
En Panasonic HZ25 motsvarar ungefär i avgiven effekt en Hero 35.
[...]
Det kan väl ändå inte stämma? Vilka siffror i produktbladet är det jag ska titta på?

Fick till sist tag i en annan lokal leverantör, som erbjuder samma Hero 2 (MSZ-LN35VG2) för 28119kr (ink moms och rot). Alltså ~1400kr lägre än konkurrenten, men ändå 6000kr mer än en Panasonic från Tibber.

Tycker ni att Hero 2 + lokal installatör kan motivera så mycket pengar extra?

Vad får du för pris på en Panasonic HZ25 ligger i samma effektklass som Mitsubishi electric Hero 35. Titta i databladen på Polarpumpen men köp inget från Polarpumpen.

Det är så svårt att jämföra de olika maskinerna! Hero har bäst marknadsföringsmaterial så jag vet att den har lite lite lull lull med horisontella lameller (2 luftströmmar, vänster höger) och jag vet att den har Modbus, samt är tyst (enligt ägare).

Prisskillnaden mellan 25 och 35 ser ut att vara ~2000kr på marknaden (eg. Tibber).

Titta i faktabladen. Inte alls svårt att jämföra. Vridbara blad åt sidan på Hero är väl bara lullull för att locka köpare.

Fick motbud att de kan sätta upp Panasonic Prima 35Y för 25 600kr. Hur smakar den pumpen i jämförelse med de tre vi tittat på hittils?

Prima är ju en utbytespump som passar de trånga utrymmen som gamla pumpar ofta installerades i.
Firman verkar inte seriös om de inte kan ge ett pris på HZ25 utan kollrar bort kunderna.

G Granström2 skrev:
Titta i faktabladen. Inte alls svårt att jämföra.
Right, men det finns inte en HZ25, tillexempel. De har HZ25 YKE, XKE, TKE, WKE osv osv osv, och det är nästan omöjligt att hålla isär dem när man försöker hitta info hos handlare, recensenter och tillverkare.

När jag ska välja en produkt så är första steget alltid att göra en prisjämförelse. I det här fallet för att få en känsla för hur pumparna förhåller sig till varandra. Detta brukar också ge information som kundrecensioner, vilket år pumpen lanserades osv.

Men det steget är svårt när det inte går att lista ut vilka modell jag bör jämföra med, exakt. Det går inte att snabbt se skillnaden mellan dessa 8 olika HZ modeller, eller hur LZ skiljer sig från HZ, osv osv.

Mitsubishi känns kanske mindre rörig för att Hero 2.0 tydligt är en nyare version än 1.0.

Jag gnäller mest för att jag inte hinner sätta mig in i LLVP-marknaden just nu. Hade hoppats på en rimlig offert och smidig lösning utan att behöva lägga massa tid på detta.

Fick precis ett tips från värmepumpsforumet;

Vill du göra en rättvis prisjämförelse ska du jämföra Panasonic HZ 25 och Hero 35, eller Panasonic NZ 35 och Mitsubishi Ninja 35.
Är det en rimlig uppfattning om rangordningen på de här maskinerna?

ulfben ulfben skrev:
Fick motbud att de kan sätta upp Panasonic Prima 35Y för 25 600kr. Hur smakar den pumpen i jämförelse med de tre vi tittat på hittils?
Och nu fick jag faktiskt ett tredje förslag - installatören har hittat Innova IGZL18 (23 200kr). Den hävdar 6.6kw kylkapacitet, alla andra pumpar hittils har haft ~4kw tror jag?

Vad är nedsidan, vad missar jag? (annat än att det verkar vara en no-name generisk Ahlsell-produkt. Riskabelt att välja grejer som kanske inte har reservdelar och standardkomponenter?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.