Hej, ursäkta min okunskap!

Är det vanligt att man utför en besiktning av t.ex. en nyinstallation av vattenburet värmesystem (radiatorer)?

Vi har haft så otroligt många problem under installationen (och en del kvarstår nu efter allt är "klart") och undrar nu om det inte vore smart att ha en utomstående att besiktiga installationen så allt verkligen är korrekt innan man betalar fakturan.

Har försökt googla mig fram till något men känns inte som jag hittar rätt. Vad ska man söka på?

Tack på förhand!

En erfaren besiktningsman som utför husbesiktningar kan säkert hjälpa dig. Men sedan kanske alla eventuella fel inte går att se utan visar sig först när det blir en rejäl köldperiod om värmen räcker till eller inte. Viktigt att det nya systemet renspolas ordentligt innan det tas i drift. Kontrollera smutsfilter efter en tid.

B
ta in en VVS-kunnig person, en vanlig besiktningsman generellt har inte mer än "normal" kunskap om väremsystemen..n en vvs-ingenjör är väl allra bäst

R Rasmusen skrev:
Hej, ursäkta min okunskap!

Är det vanligt att man utför en besiktning av t.ex. en nyinstallation av vattenburet värmesystem (radiatorer)?

Vi har haft så otroligt många problem under installationen (och en del kvarstår nu efter allt är "klart") och undrar nu om det inte vore smart att ha en utomstående att besiktiga installationen så allt verkligen är korrekt innan man betalar fakturan.

Har försökt googla mig fram till något men känns inte som jag hittar rätt. Vad ska man söka på?

Tack på förhand!
Besiktningen sker mot kontraktshandlingarna. Är det en total- eller en utförandeentreorenad du köpt? Blir lite olika förhållningssätt samt ansvar för funtktion.

Det finns besiktningsmän/ kvinnor som enbart besiktar vs installationer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.