1 320 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Golvvärme och radiatorer balansering
Hej,
Snart börjar jobbet med att montera golvvärme i nedre våningen hemma. Finns det några vettiga guider hur jag gör tillväga när jag justerar readiatorkrestsar och golvvärme kretsar? Golvvärmen kommer att ha en separat shunt och tryckfall i golvslingorna är räknade av Uponor. Radiatorkretsarna har jag noll koll på, som tur är så är rören utanpåliggande så jag kan mäta och räkna om det behövs.
Jag kommer att plocka nästan alla radiatorer på nedre våningen. Så jag gissar att jag behöver balans mellan hela golvvärmekretsen och och dom tre radiatorkretsarna jag har kvar.
Det behövs självklart inte bli perfekt, småjusteringar räknar jag med. Så det jag är ute efter är en guide eller något för att lära mig hur jag kommer en bit på vägen innan jag börjar finliret.
Snart börjar jobbet med att montera golvvärme i nedre våningen hemma. Finns det några vettiga guider hur jag gör tillväga när jag justerar readiatorkrestsar och golvvärme kretsar? Golvvärmen kommer att ha en separat shunt och tryckfall i golvslingorna är räknade av Uponor. Radiatorkretsarna har jag noll koll på, som tur är så är rören utanpåliggande så jag kan mäta och räkna om det behövs.
Jag kommer att plocka nästan alla radiatorer på nedre våningen. Så jag gissar att jag behöver balans mellan hela golvvärmekretsen och och dom tre radiatorkretsarna jag har kvar.
Det behövs självklart inte bli perfekt, småjusteringar räknar jag med. Så det jag är ute efter är en guide eller något för att lära mig hur jag kommer en bit på vägen innan jag börjar finliret.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Förenklat:
Steg1,
Injustering av förinställningen så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator samt gv-shunten.
Difftemperaturen bör vara ca 7-10⁰ över radiatorer & gv-shunten, samt ca 5-7⁰ över varje golvvärmeslinga
Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen & parallellförskjutning).
Steg3,
Montage & Injustering av termostater & ställdon. Termostaterna ska nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Förenklat:
Steg1,
Injustering av förinställningen så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator samt gv-shunten.
Difftemperaturen bör vara ca 7-10⁰ över radiatorer & gv-shunten, samt ca 5-7⁰ över varje golvvärmeslinga
Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen & parallellförskjutning).
Steg3,
Montage & Injustering av termostater & ställdon. Termostaterna ska nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Grymt nu har jag massor av roliga grejer att läsaDemmpa skrev:
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Förenklat:
Steg1,
Injustering av förinställningen så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator samt gv-shunten.
Difftemperaturen bör vara ca 7-10⁰ över radiatorer & gv-shunten, samt ca 5-7⁰ över varje golvvärmeslinga
Steg2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen & parallellförskjutning).
Steg3,
Montage & Injustering av termostater & ställdon. Termostaterna ska nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Klicka här för att svara