Hej,
Min IVT Greenline C9 larmar för pressostat hög. Det är troligen pga luft i ett element som jag inte kan avlufta.
Bör jag stänga av bergvärmepumpen tills det åtgärdats?
Denna cirkulationspump (varmvatten) var jättevarm den kanske riskerar att skadas?
Min IVT Greenline C9 larmar för pressostat hög. Det är troligen pga luft i ett element som jag inte kan avlufta.
Bör jag stänga av bergvärmepumpen tills det åtgärdats?
Denna cirkulationspump (varmvatten) var jättevarm den kanske riskerar att skadas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det har troligen inget att göra med "avgående värme" att göra dvs radiatorkretsen, utan dålig kylning på kondensorn.
Vilken typ av tillförd media har du in till värmepumpen: ytjordvärme, bergvärme eller grundvatten ?
På denna "sida" ska du kolla om kondensorn eller ev. påbyggd extra värmeväxlare är smutsig och/eller att cirkulationspump är defekt.
Om du har ytjordvärme eller bergvärme; kolla att slingan är helt fylld genom att kolla att expansionstanken är fylld med vätska.
PS. Vid nogrannare läsning så ser jag att det rör sig om bergvärme. Detta är ju då en sluten krets på brinesidan. Kolla om det finns något filter som behöver rengöras, eller cirk pumpen funktion på brinesidan. DS
Vilken typ av tillförd media har du in till värmepumpen: ytjordvärme, bergvärme eller grundvatten ?
På denna "sida" ska du kolla om kondensorn eller ev. påbyggd extra värmeväxlare är smutsig och/eller att cirkulationspump är defekt.
Om du har ytjordvärme eller bergvärme; kolla att slingan är helt fylld genom att kolla att expansionstanken är fylld med vätska.
PS. Vid nogrannare läsning så ser jag att det rör sig om bergvärme. Detta är ju då en sluten krets på brinesidan. Kolla om det finns något filter som behöver rengöras, eller cirk pumpen funktion på brinesidan. DS
Redigerat:
Pressostat hög beror oftast på att vattnet inte kan cirkulera fritt, att pumpen inte går som den ska eller felaktig pressostat.
Är pumpen varm (det ska den inte bli) lutar det åt att den inte fungerar som den ska. Pressostaten ska ju slå av innan pumpen börjar riskera brinna...
Är pumpen varm (det ska den inte bli) lutar det åt att den inte fungerar som den ska. Pressostaten ska ju slå av innan pumpen börjar riskera brinna...
Nej, det har troligen inget att göra med "avgående värme" att göra dvs radiatorkretsen, utan dålig kylning på kondensorn.
PS Ser vid närmare läsning att det var bergvärmesystem. Detta innebär en sluten krets på brinesidan. Kolla om det finns något filter som kan vara igensatt och/eller att cirkulationspumpen på brinesidan har full funktion.
Det är dålig cirkulation på brinesidan som orsakar högt tryck på kondensorn som orsakar att högtryckspressostaten löser. DS
PS Ser vid närmare läsning att det var bergvärmesystem. Detta innebär en sluten krets på brinesidan. Kolla om det finns något filter som kan vara igensatt och/eller att cirkulationspumpen på brinesidan har full funktion.
Det är dålig cirkulation på brinesidan som orsakar högt tryck på kondensorn som orsakar att högtryckspressostaten löser. DS
Redigerat:
Det finns en stor skruv mitt på cirkpumpen. Den kan man skruva av. I hålet kan man se om pumpen roterar fritt.peter_sweden skrev:
En annan anledning som redan nämnts är att pressostat hög kan orsakas av ett igensatt filter. På den "varma sidan", dvs. utgående vatten till radiatorkretsen bör det finnas ett filter någonstans, normalt sett i anslutning till någon avstängning (så att man kan komma åt filtret utan att tömma systemet).
Ytterligare en anledning kan vara en kass GT* sensor för temperatur. Har du läst av temp-sensorerna tidigare? I så fall kan du jämföra med nuvarande värden när pumpen går och leta efter något värde som avviker.
Flödesproblem på radiatorkretsen ger just dålig kylning av kondensorn, växlaren på lågtryckssidan mot brinen heter förångare.roland53 skrev:
@Peter_sweden om du söker på Pressostat hög i sökfältet uppe till höger så får du fram två andra trådar om IVT pumpar som löser ut på högtryck.
Edit: Lite drygt kanske att ge söktips så jag klistar in IVTs rekomenderade åtgärder
Pressostat hög (HP)
Trolig orsak 1: Luft i värmesystemet.
Åtgärd: 1. Tryck på knappen Kvittera.
2. Kontrollera om det fi nns luft i radiatorerna.
3. Fyll på värmesystemet och lufta vid behov.
Trolig orsak 2: För litet fl öde över värmepumpen.
2. Kontrollera att värmebärarpumpen inte har stannat.
3. Kontrollera att alla ventiler är öppna. I värmesystem
med termostatventiler ska ventilerna stå fullt öppna
och i golvvärmesystem krävs att minst hälften av
slingorna är helt öppna.
4. Öka eventuellt värmebärarpumpens hastighet.
Trolig orsak 3: Partikelfi ltret på ”varma sidan” är igensatt.
2. Kontrollera fi ltret.
3. Rengör fi ltret vid behov.
Redigerat:
Elementen är avluftade men några termostater på elementen var inte helt öppna, kan det vara problemet? Måste alla termostatventiler alltid vara helt öppna?Real7 skrev:Flödesproblem på radiatorkretsen ger just dålig kylning av kondensorn, växlaren på lågtryckssidan mot brinen heter förångare.
@Peter_sweden om du söker på Pressostat hög i sökfältet uppe till höger så får du fram två andra trådar om IVT pumpar som löser ut på högtryck.
Edit: Lite drygt kanske att ge söktips så jag klistar in IVTs rekomenderade åtgärder
Pressostat hög (HP)
Trolig orsak 1: Luft i värmesystemet.
2. Kontrollera om det fi nns luft i radiatorerna.
3. Fyll på värmesystemet och lufta vid behov.
Trolig orsak 2: För litet fl öde över värmepumpen.
2. Kontrollera att värmebärarpumpen inte har stannat.
3. Kontrollera att alla ventiler är öppna. I värmesystem
med termostatventiler ska ventilerna stå fullt öppna
och i golvvärmesystem krävs att minst hälften av
slingorna är helt öppna.
4. Öka eventuellt värmebärarpumpens hastighet.
Trolig orsak 3: Partikelfi ltret på varma sidan är igensatt.
2. Kontrollera fi ltret.
3. Rengör fi ltret vid behov.
Det visade sig att värmeväxlaren (?kanske heter den något annat) var dålig så den byttes dvs det t-rör med liten plastdosa som sitter inne i pumpen precis innan cirkulationspumpen för varmvatten.peter_sweden skrev:
Du menar nog växelventilen. Den ser till att skifta mellan varmvatten och värmeproduktion. Om det var den gamla fjäderbelastade varianten så är den erkänt kass. Normalt sett byts dessa ut till en annan typ som använder skruv istället för fjäder. De är mycket mer pålitliga.
Precis det var den fjäderbelastade växelventilen som kärvade.esox71 skrev:
Försöker att väcka liv i denna gamla tråden igen.
Jag har en IVT Greenline REGO600 som larmar för "Pressostat hög" hela tiden. Får kvittera och så kör den en liten stund innan den slår av igen. Har kollat över alla element och de är öppna.
Värme Öka/Minska är inställt på 1.0 nu och Finjusteringen är inställd på 0.
VV-temp är sänkt till 36 och rumsgivaren är satt på 20.0°.
Är det någon som vet om inställningarna kan vara fel och vet varför det larmar konstant? Problemet uppstår mest på sommarhalvåret så det måste ha något med värmen att göra och själva returen.
För övrigt så är Rumsgivarpåverkan satt till 1 nu pga att det är så varmt ute och då blir det varmt i huset också.
Eftersom det slår av hela tiden så blir det ingen "arbetsvärme" på kompressorn (GT6) och när jag kollade imorse så låg tempen på GT6 på -2°.
Tacksam för hjälp.
Jag har en IVT Greenline REGO600 som larmar för "Pressostat hög" hela tiden. Får kvittera och så kör den en liten stund innan den slår av igen. Har kollat över alla element och de är öppna.
Är det någon som vet om inställningarna kan vara fel och vet varför det larmar konstant? Problemet uppstår mest på sommarhalvåret så det måste ha något med värmen att göra och själva returen.
För övrigt så är Rumsgivarpåverkan satt till 1 nu pga att det är så varmt ute och då blir det varmt i huset också.
Eftersom det slår av hela tiden så blir det ingen "arbetsvärme" på kompressorn (GT6) och när jag kollade imorse så låg tempen på GT6 på -2°.
Tacksam för hjälp.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Det där är ju på primärsidan om jag minns rätt. Då spelar det mindre roll vad du gör på sekundärsidan. personligen ringde jag service när jag fick ett sånt larm för 2 år sedan.
MalmbergA skrev:
Försöker att väcka liv i denna gamla tråden igen.
Är det någon som vet om inställningarna kan vara fel och vet varför det larmar konstant? Rumsgivarpåverkan är satt till 1 nu pga att det är så varmt ute och då blir det varmt i huset också.
Tacksam för hjälp.
Ursäkta min fråga men jag är helt novis när det kommer till detta.I Installation skrev:
Vad menar du med primär- och sekundärsidan?