Hej!

Jag har en varmvattenberedare med fyra lägen. Vid ett av dom går min jordfelsbrytare. Dom andra lägena går den inte men jag är osäker på om den värmer då. Anledningen till att jag är osäker är att alla de tre lägena är ”0”. Någon som har erfarenhet från denna varmvattenberedaren som kan ge tips eller måste man köpa en ny?

• Värmepump från NIBE, installation, rör, etiketter, reglage, varningstext, isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit varmvattenberedare märkt "NIBE EVI" på en träplatta med rör och isolering i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Värmepannans märkesetikett och kontrollknapp, tillverkad 1983 av Nibe, smutsiga ytor, varningsinformation om säkerheten.
    Skapa konto
  • Eluttag och två grenuttag med kablar, isolering, rörledningar och träbjälkar syns på vinden.
    Skapa konto
Att döma av märkskylten finns bara en elpatron i den. Så det stämmer nog att det bara är i läget 1 kW som den värmer. Visst går det att undersöka var jordfelet sitter. Det finns andra tänkbara förklaringar än att patronen i sig har jordfel. Vad händer om du kopplar in en annan effektkrävande apparat i det uttaget? Om det är i beredaren som felet sitter är ju frågan också hur mycket jobb och pengar du vill lägga på en 40 år gammal beredare.

Bästa svaret

jag ska testa att koppla något annat krävande till uttaget ikväll. Den funkade förra sommaren (ett sommarhus). Annars blir det nog att köpa ny som gäller. Tack för svar!

Köp en ny patron och byt, allt sitter under luckan och är lätt

• Gilla
filippile
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Köp en ny patron och byt, allt sitter under luckan och är lätt
Vad menar du med under luckan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.