M
myrstack: Du öppnar slingans strypning genom att vrida den röda ratten moturs. Ev måste du lyfta de grå plastbitarna så du kan vrida vredet Hur ser slingans styrdon ut? Är det fullt vitt i indikatorfönstret som indikerar fullt öppet? (Skymd på bilden av slangen roll avluftningen)
2 svar · 1,3k läst
·
Matsj2
Matsj2: Hej jag undrar hur effektiv en äldre braskamin är jämfört med en nytillverkad från någon känd tillverkare. Har tekniken gått framåt sedan 1996? Scan 9H sitter jag med i dagsläget, utseendemässigt så hade jag gärna uppdaterat men hur är det med verkningsgrad. Är det stor skillnad även där? [bild]
0 svar · 1,0k läst
·
Gauthier
Gauthier: [citat] Det stämmer väl bara termostaten var 100% öppen när shunten var i sol. Men eftersom de reglerar, kan man anta att de var öppna bara delar av tiden. Isf går det ju, bara att termostaterna blir öppna med större duty cycle om vattnet är kallare.
15 svar · 1,2k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Vi hade radiatortermostaterna inställda på max, när vi trimmade in anläggningen ( efter byte av shuntventil ). Efter det har vi ställt radiatortermostaterna individuellt i de olika rummen. Nu när utetemperaturen plötsligt blev ganska låg, så råkade jag kasta ett öga på utgående vattentemperatur och blev då lite fundersam om det var normalt med över 70 C. Om det är OK med
8 svar · 3,0k läst
·
S
Smirre: Hej, Bättre sent än aldrig brukar man säga, nu vart det ganska mycket av det första :) Ja, jag gjorde så som du beskrev, dvs inget :) min givare var rätt så centralt i huset och jag är nöjd med att ha ca 22grader på mark nivå och ca 20grader på nedre våningen. Samt Uppkopplad nibe pump som sköter värmen själv via spot-pris.
14 svar · 7,4k läst
Z
zunewow: Hej, I huset som vi köpte i somras(byggt 1989)har vi luftvärmesystem Minitemp enligt följande manual https://flaktbutiken.se/userfiles/files/manual-bruksanvisning-bahco-luftvaerme-acj.pdf Nu när tempen blivit kallare ute upplever vi att värmen inomhus inte alls är lika varm och behaglig som den var när tempen var runt 0. Jag har satt dit sommarluckan, ställt in temperaturinställningen
0 svar · 1,4k läst
Larsa
Larsa: Enklast är att köra två personer med mobiltelefon. En som luftar alla radiatorer och en som ökar trycket. Sen får du snurr på varmvattnet och det blir varmt och skönt 🤩
8 svar · 1,4k läst
·
G
Ganescha: [citat] Vi hade också högt i tak i förra huset, närmare 5 meter t om, all värme åkte upp och stannade där. Satte dit en takfläkt och skillnaden blev enorm, inget stort hus, 104kvm men kunde värma hela huset med enbart kaminen och takfläkten, kändes t om som vi hade golvvärme i rummet och en del av hallen.
12 svar · 3,1k läst
·
P
Paulina123: Husleverantören sa inte så mycket men jag hade kontakt med ägaren av byggfirman i en annan fråga (trots att vi hade totalentreprenad) och berättare för honom. Han blev väldigt frågande och gick upp på vinden och kikade på lösullen/ isoleringen. Visade sig att den var på tok för låg/lite i hörnen. Firman som la ut lösullen/isoleringen på vinden fick komma och spruta ut mer. De
16 svar · 5,2k läst
·
E
Enskedepappa: Hej! Jag är i samma situation med golvvärme reglerat med Danfoss-utrustning. Verkar vara precis samma master-enhet och rumstermostater. Har det löst sig för dig? Vad blev slutsatsen? Kan man ersätta den gamla rumstermostaterna med nya och få dem att kommunicera med master-enheten eller måste även denna bytas? Tacksam för svar! :)
1 svar · 2,4k läst
·
J
jonaserik: JOSTH LÅT BLI ATT SKRIVA HAMMARE , INGEN HAMMARE PÅ EN PIGG, den kan krokna då, samt det kan bli grader på den. Skaftet på en mejsel är att föredra. Sen kan man med en hammare knacka på fördelaren nedanför ventilen lite kraftigt så kan den släppa i sätet om den kärvat till sig där. Josth
6 svar · 1,9k läst
·
F
FrippeFlyer: [citat] Ja...eller den låter åtminstone...
4 svar · 689 läst
·
J
jonaserik: [citat] Jäkla rövarpris i min ögon för några rörbitar. Du skriver termodon, då har du väl fördelare med, att byta är överkurs och kapitalförstörning. Dom går utmärkt att använda när slingor ska strypas in.
3 svar · 866 läst
G
Gandalfen: Utan att veta... men jag misstänker att om värmepumpen är ställd på 22 grader. Så är det den kommer ge oavsett vad termostaterna står på även om man ställer en termostat på 30 grader. Däremot kan säkert sätta termostaten till lägre, eller till och med av. Så stryper den flödet till det rummet.. Termostaten äv väl kanske bra att ha precis som jonaserik säger. Man kan ju sänka
7 svar · 2,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ställdonen ska det inte vara några problem att blanda olika tillverkare, bara det är samma spänning samt om det ska vara NO eller NC. Rumstermostaterna kan vara kinkigare med, men om det är ren on/off så går det att byta mellan olika märken, (men vissa kan vara mer interligenta (om än sällsynt)).
1 svar · 1,1k läst
F
Forllin: Stort tack till alla som engagerat sig och håller med @Vardagsrum till 100%. Blir ett samtal till VVS'aren som är vänt till familjen och upplysa honom om att det blev lite tokigt vid installationen så får han komma hit och fixa till det! Ha en kanon fin helg allihopa!
12 svar · 1,8k läst
·
J
jonaserik: Jepp är lite rätt. Den på uppsidan har ett spjäll i spisen och reglerar draget ut. Att veta hur det står är att se hur ursparingen är. På tvären så är det stängt och då kan det ryka in, ett sådant spjäll får inte täta helt. Har ett lika, men med en ratt som det står plus/minus och siffror på. Sen det med den nedre, där kan man även där justera luften till glöden. Blir en
3 svar · 1,1k läst
·
nikasp
nikasp: Låter helt orimligt bra med 72 kWh på två år. Vi har ett badrum på 6 kvm i Stockholm i ett Älvsbyhus från 1997. Kör 23,5 grader morgon och kväll samt hela lör-sön, annars 16 grader. 648 kWh senaste året och 72 kWh senaste månaden (som ju varit ganska kall). Bortse från priset då den inte är smart och har koll på vårt timpris. Edit: Läser nu att ni haft kallt på golvet. Räkna
17 svar · 9,7k läst
·
templar
templar: [citat] Ok . Jag har tänkt i de banorna ja, men var lite osäker . Tack 👍
6 svar · 1,3k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Ja, Skriv ner hur många var du vrider på skruven så att du kan återställa inställningen framöver. [citat] Du kan stänga ena slingan helt, men du behöver också sänka hastigheten på pumpen. Jag hade troligen låtit ventilen vara lite öppen.
1 svar · 1,2k läst
·
D
Daniel 109: Det finns pelletsbrännare som passar i oljebrännarluckor.
22 svar · 6,5k läst
·
J
jonaserik: [citat] Bara isolera då med skålar över och fästes upp.
11 svar · 2,0k läst
·
mexitegel
mexitegel: Spontant så borde du nog kolla upp givarna på pumpen och även utetemp-givare så dessa är friska. Det kan vara så enkelt. Det kan även vara växelventilen för radiatorvatten/varmvatten som kärvar som för pumpen att skicka ut så varmt vatten. Det är ett vanligt fel på Nibe. Dvs pumpen tror den göra varmvatten men ventilen kärvar och istället värms radiatorvattnet. För ett litet
3 svar · 589 läst
M
Mäkattack: Tack för alla svar! Det har inte varit några problem.
7 svar · 2,2k läst
·
J
jonaserik: Jepp normalt tex 5 element 5 varv på justeringen, så blir 1 varv att öppna på första och 2 varv nästa o.s.v. i ditt fall kanske med de stora 2 varv. men du får prova dig fram där. Den slinga med bara 2 element kan du öppna kanske 0,5 varv och nästa 1 varv. Vad var det för värmekälla du har, en VP så ska den ha så kallt som möjligt till baka. en diff på ca 7-10 C är lagom mellan
65 svar · 8,2k läst
·
J
jonaserik: Bor i lägenhet och får värmen centralt, då ka det bli lite knepigt med att få upp värmen. häng av termodonet för badet. Skruva upp den röda till max, inte säker om 0 eller 5 är max, då ökar flödet genom slingan och det ska bli lite varmare.
3 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: [citat] Svar nej det går inte, men bara kolla in VP;s datum så vet du, om det är en VP. Det kan skilja något år baklänges bara. Jag har liknande som var begagnade och varit i drift ca 10 år och hos mig nu tror jag 15 år.
11 svar · 1,3k läst
·
D
Daniel 109: A-man skrev ”Stäng inte av helt genom att vrida av till snöflinesymbil eller vad den visar.”
7 svar · 2,3k läst
H
heimlaga: De är alltid litet otäta men blir det mycket otätheter kan man försöka täta litet.
13 svar · 8,2k läst
D
Davspa: Sitter på en kåk byggd 1962 där 89kvm av 124 har krypgrund och utöver det så är mina trossbottenskivor av eternit. Har en IVT air split 290 installerad 2021 och gått från el/oljepanna och således från högtemp till lågtempsystem men med original radiatorer från 62, ett-rörsystem, där av en sjuklig framtemp. Dessa behöver givetvis bytas ut och ligger i planering. Till problemet…
0 svar · 697 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.