Krilleman
Jag har sett båda varianterna genom åren!

Men jag är nyfiken vilken siffra som står rakt upp på din termostat här:
1-7 eller N?
Närbild på en vattenledning med avstängningsventil, anslutningen är täckt av tejp, tecken på temporär reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag tror också att tillopp och retur är förväxlade. Då får man fenomenet TS beskriver. 0-1cm luft i toppen av radiatorn ska inte ha så stor betydelse så jag tror inte TS har problem med luft.
Som de flesta luftnipplar sitter så får man inte 100% lufttomt.
2,3,4cm luft då börjar det märkas.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt inlägg 12 står den på N,
[länk]
Det missade jag...

• Gilla
LelleQ
  • Laddar…
Mätte snabbt imorses innan jag var tvungen att åka.
Ir-termometern är svår att mäta så exakt med men visst kan det vara felkopplat på dessa två, vissa mätvärden antydde det.
Hur mäter jag mest tillförlitligt?

Sätt matt (ej blank) tejp på rören, håll "rätt" avstånd, vinkel, etc, se till så att ingen annan värme kan reflektera till IR-termometern.

Stäng av elementet några timmar. Sedan öppnar du ventilen och känner var värmen kommer först.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Testade nu, elementen är kopplade rätt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Har nu satt dit extra luftningsventiler, dock för varmt ute för att utvärdera resultatet.

Med tanke på vad Bjober skrev är det inte orimligt att problemet kommer kvarstå, funderar på nästa steg då.
Flöde finns ju genom radiatorn eftersom till och retur är lika varma, kan det vara så att det är tilltäppt där sektionerna går ihop?
Så inre och yttre sektioner inte får flöde, bara mittensektionen?

Uppdatering:
Efter att tagit ner elementen och spolat ur dom kvarstod problemet.
Slutade med att jag bytte dom till Purmo Compact C22 och gick upp lite i effekt.
Nu är rummen varma.

Har du äldre gjutjärnsradiatorer någon annanstans? Ett vanligt bekymmer när man blandar äldre och nyare radiatorer är att de äldre kan behöva strypas, så att inte vattnet tar den lättaste vägen. Ofta får man det problemet på övervåningen.

Hela system är ganska intrimmat så returerna har liknande temperatur.

Hej, har du möjlighet att visa hur kopplade den nya radiatorn? Stämde måtten med den gamla?

Stämde inte, fick kapa inkommande och satte vatette klämringskoppling med kopparrör som avslutning.
Visar helst inte eftersom de inte är i lod. När jag måttade med vattenpasset hade ena konsolen fastnat lite i ”öppet” läge så de hänger lite snett nedåt. *skäms*

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.