Cirkulationspumpen i vår Thermia (Ariterm) Biomatic20+ pelletspanna har lagt av. Bara ungdomarna hemma när vi var i fjällen och den lät som ett tröskverk innan den stannade. Leverantören av pannan har ju konkat och nu är det bara kallduschande som gäller. Väl hemma skruvade jag isär och hittade då i pannan en Grundfos UPS 25-40 180 med produktnummer 59444406 där vattnet går horisontellt genom pumpen.

Har inte hittat en exakt likadan att byta med utan istället en med vertikal vattengenomföring som finns som ersättningsprodukt hos "pelletspannereservdelsåterförsäljare" med produktnummer 97851076. Nu är frågan om jag helt enkelt bara kan "lägga" den nya pumpen ner eller om den måste vara installerad vertikalt? Kanske finns något annat bra förslag på hur jag kan hantera det hela?

mvh /Stefan
Nuvarande pump
Grundfos cirkulationspump modell UPS 25-40 180 med specifikationsetikett och kablage synligt, monterad horisontellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny föreslagen pump
Cirkulationspump Grundfos UPS 25-40 180 med horisontell vattengenomströmning och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittar inte det produktnummer du anger på den nya pumpen men hittar följande pump som kan monteras på samma sätt som den gamla: https://www.skybad.de/en/grundfos-serie-100-umwaelzpumpe-96913060-ups-25-40-n-230-v-180mm.html

Kanske det går att plocka isär och rengöra den gamla pumpen och undersöka så det inte bara beror på skräp i värmesystemet att den stannade(?) Det är bra att ha ett smutsfilter i värmesystemet.

Den här ska också fungera men kan behöva en anslutningssladd med rätt kontakt till: https://product-selection.grundfos....ystemid=1529257571&tab=variant-sizing-results

Redigerat:
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Tack så mycket! Det verkar finnas VÄLDIGT många olika varianter och produktnummer för samma typ av pumpar från Grundfos. Man hittar inte ens referens till den variant jag har på deras egen hemsida när man letar efter produkter som "utgått".

Ja det är knepigt med cirkulationspumpar i enormt många varianter, särskilt när inte ens tillverkaren har koll på alla på sina sidor. Alpha1 finns att beställa t.ex. här om du inte redan har hittat den: https://www.vvsobygg.se/cirk-pump-alpha1-25-40-180.html Ser ut som det sitter en el-kontakt på men man måste själva koppla in sladden i den.

• Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Tack Granström, det är ju en fråga runt den pumpen som det hela gäller. Nu har jag dock rotat runt i diverse skåp i pannrummet och där dök det helt oväntat upp en cirkulationspump som suttit i en gammal panna. Nu vågar jag inte riktigt byta den på egen hand med risk för läckage på värmesystemet nu när det skall bli kallare. Kollar men efter rörmokare i Stockholmstrakten så verkar inte många vara entusiastiska över att byta en cirkulationspump i en gammal Thermia Biomatic pelletspanna. Är det någon som har ett tips så mottages det tacksamt.

Det går att "vrida" själva pumphuset på bottenplattan om man lossar det fyra insexskruvarna runtom. Det viktiga som jag har förstått det är att motoraxeln skall ligga horisontellt, förutom det spelar orienteringen ingen roll.

Sitter pumpen med unionkopplingar så är det väl bara att byta. Det är ju det de är till för. De tätar ju med packning, så det är inte så värst mycket hantverk involverat.

• Gilla
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
Tack för pepp Joakim. Nu har vi bytt den men det verkar nu vara ngt annat fel också. Kanske stopp i den plattvärmeväxlare som sitter efter pumpen.... felsökning pågår liksom kallduschande......

Och nu är felsökningen avklarad! Det var bara luftning av cirkpumpen som behövdes och nu funkar allt geschwinnt!

Tack för glada tillrop och hjälp!

• Gilla
Värmelärlingen och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

S stefanlidbrink skrev:
Cirkulationspumpen i vår Thermia (Ariterm) Biomatic20+ pelletspanna har lagt av. Bara ungdomarna hemma när vi var i fjällen och den lät som ett tröskverk innan den stannade. Leverantören av pannan har ju konkat och nu är det bara kallduschande som gäller. Väl hemma skruvade jag isär och hittade då i pannan en Grundfos UPS 25-40 180 med produktnummer 59444406 där vattnet går horisontellt genom pumpen.

Har inte hittat en exakt likadan att byta med utan istället en med vertikal vattengenomföring som finns som ersättningsprodukt hos "pelletspannereservdelsåterförsäljare" med produktnummer 97851076. Nu är frågan om jag helt enkelt bara kan "lägga" den nya pumpen ner eller om den måste vara installerad vertikalt? Kanske finns något annat bra förslag på hur jag kan hantera det hela?

mvh /Stefan
Nuvarande pump
[bild]

Ny föreslagen pump
[bild]
Tack för intressant och bra tråd. Jag har spenderat en god del av dagen på att studera lämpliga alternativ efter att min pump orsakade jordfelsbrytaren att lösa ut, utan att elkopplingen verkar vara fel. Jag tänkte jag skulle dela med mig (för experter att tycka och kanske någon nytta för andra). Efter en hel del googlande begrep jag klassificeringsbeteckningarna (tror jag?) och studerade alternativen.
1) Det är ju inte fråga om en tappvärmeväxlare (VVC) utan en cirkulationspump som förbättrar värmeutbytet i värmeväxlaren. Detta gör att man kan hoppa över mer exklusiva material som brons och rostfritt i pumphuset, utan räcker med gjutjärn som i originalet.
2) Den gamla pumpen har beteckningen TF110 (Max vattentemperatur 110 C), vilket anger temperaturtåligheten (antar att detta styrs av materialet i pumpdelen som ju kan skilja mellan tillverkarna). Alternativet från PBS (ovan) har exempelvis TF95, vilket ju är på gränsen till för liten marginal vid pelletseldning kan jag tycka.
3) I övrigt fastnade jag för att IP klassningen (hur bra motorhöljet står emot damm resp vatten, IP68 är exvis bättre än IP44) som på en del alternativ är IP42 eller IP X4D, där X betyder att egenskapen inte provats. Utrymmet i min panna blir dammigt efter ett tag och visst finns risk för läckage? Behöver man bry sig? Vet ej men jag drog öronen åt mig.
4) Till sist har den gamla pumpen Class F som är en isolationsklass för elmotorn där jag tolkade det som att F betyder att lindningen klarar 155 grader C. Lite svårt att lista ut för en del modeller, men man vill ju inte välja något sämre eller odeklarerat (dvs lägre bokstav än F).
5) Vidare är CE märkning en självklarhet, men jag är inte beredd att betala för en fancy elektronikdisplay som visar uttagen effekt då pumpen ju är gömd bakom pannans front. För användningen kommer den gå med konstant last och inte som i ett golvvärmesystem där regulering sker hela tiden. Energideklaration är krav för nya hushållsprodukter men jag ser detta som en utbytesdel som inte behöver ha detta om inte orginalet har. Jag har lite svårt att tro att det drar så mycket olika ström mellan alternativen, och de pumpar som energideklarerats (EEI och energiklass A, B osv) hade alla klass A eller EEI<0.20, och jag tänker att det viktigaste är att inte välja en pump med mer tryck och flöde än nödvändigt. Därför tänker jag att jag tar hand om energiförbrukningen genom att inte välja en kraftigare 25-60 (6 m vattenpelare) istället för en 25-40 (4 m vattenpelare) som orginalet ju är.
6) Till sist är ju priset inte oviktigt. Grundfos ligger högt ….
7) så vad blev det?
- Grundfos Alpha 1 för 2095kr har bara TF95 (är det kompositrotorn?) och föll bort.
- samma gäller för EMS260, som tål tryck något sämre (6 bar som Max är dock antagligen good enough), men har bra isolationsskydd (class H).
- Wilo yonos pico plus 25/1-4 180 från 1995kr såg lovande ut, men samma TF95 där med, så bort.
- Grundfos alpha 2 finns för 2599kr och uppåt men har IP X4D, vilket jag tolkar som att ingen vet hur bra den tål damm.
- då kan man lika gärna köpa Biltemas Protect för 1299kr som tål temperatur jättebra, men bara har inkappslingsskydd IP42. Sämre än orginalet men iallafall fall testat!
- tillslut fastnade jag för en Weberman 25-40 180 som finns att köpa via utländska internetjättar för under 800kr. Tillverkad i Tjeckien verkar det som men de har väl kräsna husägare där med? IP44, TF110, Class H är alla samma eller bättre specvärden än orginalet, men antagligen även lika gammal konstruktion. Det fanns några motsvarande mellaneuropeiska alternativ (Röhtenbach, Einbach, mfl) men blev avskräckt av antingen säljarreferenser eller luckor i specen. Håller den bara hälften så länge som de 18,5 år jag haft min Biomatic+ så räcker den för tänkt återstående livslängd.

Återstår att se om det var ett dumt val (ibland får man ju vad man betalar för?) men produkten är på pappret bättre specad och betydligt billigare än alternativen, och under tiden den skickas från Danmark kanske familjen hinner lära sig duscha billigt i 30s-etapper ;).

Redigerat:
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.