Jag har en bekant som undrade om jag kunde hjälpa till med deras golvvärme som de haft problem med hela tiden.
De har haft flera rörmokare/VVS där genom åren men som inte lyckats få ordning på det.

Då detta inte är vad jag är duktig på så söker jag hjälp och råd.
Det jag gissar är att det är ett slutet system som saknar vätska då det saknas tryck på mätaren samt en del ärg som kan tyda på att det varit ett läckage.
Värmesystem kontrollpanel med rör, mätare, varningslampa, texter på svenska, "Värmebaronen" märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har tillgång till en provtryckare men vet inte hur man provtrycker systemet.
Jag undrar även hur systemet ska fyllas på, det finns en vit ventil som jag tror är för att tappa ur systemet och antar att man även ska fylla på i den samma.
Inomhus VVS-installation inkluderar expansionskärl, mätare, rör och cirkulationspump för värmesystem.
Skapa konto

Rörsystem och ventiler för vattenfördelning i en teknisk installation, med etiketterade rörledningar och isolering.
Skapa konto

Vad fyller man på med i dessa system är det rent vatten eller en glykolblandning eller annan vätska?

Det finns även ett styrsystem (Roth Nova) som blinkar fel men det är kanske inte så konstigt när systemet saknar tryck.
Ett Roth NOVA+ tror jag att det är och de har aldrig fått programmeringsenheten som ska följa med enligt manualen.

Jag hade uppskattat att guidas i vad jag behöver göra för att få ordning på den golvvärmen allt från att kontrollera att förtrycket 1,5bar är rätt till att provtrycka och fylla på systemet.

Vad är det som är problemet?

Är bilden vid drift? För det verkar som alla ställdon är stängda. Om det är fel på Roth Nova så lär det stänga om de är normalt stängda system. Om det är brist på värme, börja med att skruva av ett ställdon till ett rum så märker ni om det kommer värme i slangen eller rummet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det första problemet är att det saknas vätska i systemet så som jag förstår det hela, utan mer vätska lär det inte fungera men frågan blir ju även var vätskan blivit av varför systemet ska provtryckas.
Även om ärg ger misstankar så tänker jag provtrycka men önskar lite vägledning.

Det är vid drift och om jag gör NOVAn strömlös så "fungerar" den ett tag och öppnar men det blir inte varmt i rören då det troligtvis saknas vätska nog att transportera runt värmen.
Däremot kan jag känna lite värme om jag då lägger handen ovanpå ställdonet.
Bild på rörsystem, ventiler och kablar, möjligtvis del av värmesystem eller uppvärmningsinfrastruktur i ett byggnadsverk.
Skapa konto

Jag vet inte hur ställdonen ska skruvas av utan att ha sönder något.
Hur fyller jag på vätska i systemet? är det propylenglykol som bör användas och i vilken koncentration/spädning?

J jonaserik skrev:
Det är vanligt vatten i den. Den har inga rör som går till någon annan del av huset. Nu är den sortens pannor lite knepiga att fylla, men för att göra en lång historia kort, läs den här tråden så får du klart om hur fylla
[länk]
Tackar för länken som handlar om Värmebaronen VE4.
Den ska tydligen fyllas på genom den vita plastventilen som jag trodde och det finns en automatisk avluftare.
Ärget jag ser kommer från avluftaren och läste att det var vanligt att den typen börjar läcka så kanske det är dags att byta den.
Ska den verkligen endast fyllas med vatten då min bekant säger att det är glykol i systemet för att det inte ska kunna frysa sönder.

Bild på påfyllningsventil:
VVS-installation med kopparledningar och ventiler under cirkulationspump, inomhus, möjlig läckage, underhållsarbete krävs.
Skapa konto

VVS-installation med expansionskärl, manometer, cirkulationspump och en blåmarkerad avstängningsventil.
Skapa konto

Det ärgade avluftaren:
Industriell utrustning, tryckmätare, termometer, varningslappar, rör och ventiler, elpanel, blå cirkel markerar något.
Skapa konto

Som jag förstår det så ska den lilla plastskruven lossas lite när systemet luftas.
https://www.byggahus.se/forum/threa...a-ve4-vaermebaronen-pafyllning-vatten.288995/

Nu kvarstår funderingen kring hur jag provtrycker systemet samt vilken glykolinblandning det bör vara.

P
F fixarpelle skrev:
Tackar för länken som handlar om Värmebaronen VE4.
Den ska tydligen fyllas på genom den vita plastventilen som jag trodde och det finns en automatisk avluftare.
Ärget jag ser kommer från avluftaren och läste att det var vanligt att den typen börjar läcka så kanske det är dags att byta den.
Ska den verkligen endast fyllas med vatten då min bekant säger att det är glykol i systemet för att det inte ska kunna frysa sönder.

Bild på påfyllningsventil:
[bild]
[bild]

Det ärgade avluftaren:
[bild]
Som jag förstår det så ska den lilla plastskruven lossas lite när systemet luftas.
[länk]

Nu kvarstår funderingen kring hur jag provtrycker systemet samt vilken glykolinblandning det bör vara.
Propylenglykol är det du bör ha i systemet.

https://www.solar.se/se-webshop/heating--climate/solar-heaters/varmelagringsvatska/1000584610/

Vatten eller glykol beror ju på om det finns risk att byggnaden blir under 0C. Jag hade börjat med att se till att det finns luft i expansionskärlet och därefter fyllt på vatten till rätt tryck. Om det finns en massa luft i rörledningarna måste luftningsventilen vara öppen ett tag och du kan behöva fylla på mer vatten när luften ger sig av.

Provtryckning kräver att systemet är mer eller mindre stumfyllt och är inte rätt väg att gå om någon först gjort det jag föreslagit ovan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det ser ut som en microläcka i överkant på patronen. läcker det bara i gängorna så går det att lina om, inga andra rinningar då. Att det är glykol i har inte så stor betydelse, så mycket vatten som fylls inte , så det spär ut så frysrisk blir, det tror jag inte på. Blir nog nog kanske bara 0,5 liter. Att fylla så sätts en gardena på där, en slang till en kran, slangen fylls med vatten innan anslutning. blir lite luft som åker ut i avluftaren. Det är en svart knobb som öppnas ( kan det vara avluftaren som inte varit stäng kanske ) ska vara stängd normalt, då dom har en tendens till att läcka och öppnas bara för avluftning. Öppnas en kran så blir dettryck fram till ventilen ( det svarta vredet ) och den öppnas sakta, ska bara pysa lite lätt, fylls till 0,8 bar max. Dom är luriga att fylla på, dom små liven.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Propylenglykol är inte giftig så det är att föredra och en del säger att det går att hälla ut i avloppet vilket är att föredra om säkerhetsventilen skulle utlösa eller vid läckage/service, det är enskilt avlopp.
Jag vet inte vad för glykol som använts tidigare men det ska vara glykol då det finns risk att huset kan stå tomt en längre tid samt har det varit väldigt mycket strömavbrott på senare år.
Jag har en optisk glykol/vätskeprovare och kan kontrollera fryspunkten men om jag hittar en hydrometer så bör jag kunna avgöra om det är etylenglykol eller propylenglykol
https://www.richardhouriganinc.com/pdf/ETHYLENE_OR_PROPYLENE.pdf
Om det är etylenglykol så får jag spola ur systemet och byta till propylenglykol.

Mikroläcka i överkant av patronen, jag tycker det är avluftningen som läcker men det syns kanske inte lika tydligt i bild.

nja man ska inte hälla ut någon glykol i avloppet på det viset......Det är en missuppfattning att propylenglykol inte är giftig. Den är betydligt harmlösare än etylenglykol men ofarlig är den inte i fel koncentrationer.

F fixarpelle skrev:
Mikroläcka i överkant av patronen, jag tycker det är avluftningen som läcker men det syns kanske inte lika tydligt i bild
Den ska vara stängd hela tiden utom när det avluftas, se efter att plastproppen är i botten, dra inte till för hårt bara. Är dom öppna så börjar dom att läcka efter ett tag, kan ta något år eller så, men gör det.

Idag ska det fixas och tänkte använda provtryckaren för att pumpa in glykolblandningen i systemet.
Går det att provtrycka systemet genom den vita ventilen/kranen och vilka tryck bör jag provtrycka till i så fall?
Läst om ett högt tryck i ca 30min och sedan ett lägre tryck under längre tid 1-1,5h detta för att plaströr expanderar.

Du behöver inte provtrycka, då det med säkerhet, som du säger att avluftaren har pinkat lite och inga andra läckor är synliga. Det finns ingen blåsa i det kärlet, så för att fylla luft, blir lite svårt. Tappa ur till noll tryck och öppna luftaren så luft går in. sen fylla med vatten till ca 0,8 bar så kommer sanningen närmast med trycket.

J jonaserik skrev:
Det finns ingen blåsa i det kärlet, så för att fylla luft, blir lite svårt. Tappa ur till noll tryck och öppna luftaren så luft går in. sen fylla med vatten till ca 0,8 bar så kommer sanningen närmast med trycket.
Jag tycker det är konstigt att det står ett förtryck 1,5bar på expansionskärlet om det inte är en blåsa i kärlet men det kanske avser något annat, då det är enplans hus så bör väl trycket i systemet inte vara högre än 1bar eller 0,8bar som du skriver och indikationsvisaren markerar.
Däremot står det i manualen att trycket ska ligga mellan 1,5 och 2bar
Jag tog för givet att det var en blåsa i som skulle ha 1,5bar i tryck men det visar endast hur dåligt kunskap jag besitter om detta.

Manual för installation och underhåll av vägghängd elpanna VE 4, med schematisk illustration och kontaktinformation.
Skapa konto
Manual på svenska, innehållsförteckning, elpanna för lågtemperatursystem, teknisk illustration, svartvit.
Skapa konto
Teknisk ritning av värmepanna med delbeteckningar och tekniska specifikationer på svenska.
Skapa konto
Manual för rörinstallation med diagram, tabeller, säkerhetsinformation och installationsschema för värmesystem.
Skapa konto
Svensk manual för elinstallation, kontroll av värmesystem, schematiska illustrationer, tekniska specifikationer, säkerhetsinstruktioner.
Skapa konto
Svensk text om drift och skötsel av värmesystem, säkerhet, felavhjälpning, och inställningsguide.
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.