K
Katrin82: Tack för att hjälp! Idag kom 3 personer tillbaka. Dom förstod liks lite som jag vad temperaturen var, innan vi insåg att termometern visade fel 😅 så var ett enkelt sätt att lösa 🙈
4 svar · 2,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Vad händer om du först stänger bägge gröna ventilerna å sedan öppna avluftningen/avtappningen på övre fördelaren. Det bör inte komma mer än någon droppe. Öppna sedan försiktigt ena gröna ventilen, då ska det börja "spruta" vatten, stäng ventilen igen. Öppna andra gröna ventilen, då ska det börja "spruta" vatten igen, stäng ventilen igen. Stäng avluftningen/avtappningen.
3 svar · 1,4k läst
·
hlph
hlph: Om man har ett högtemperatur värmesystem i huset är nog luft till luft värmepumpen effektivare när det inte är allt för kallt ute. När det är kallt är garanterat jordvärmepumpen mycket bättre. Det här går ju att få en uppfattning om om man läser specifikationerna för värmepumparna.
4 svar · 854 läst
S0MMER
S0MMER: Till alla duktiga rörisar. Har fått lära mig att spilledning från en säkerhetsventil på tex ett värmesystem inte får ha mer än två böjar och inte vara längre än två meter, men kan inte hitta någon litteratur på nätet om detta mer än från en tillverkare av säk.ventiler. Står det i någon av branschreglerna eller är det bara rekommendationer från tillverkarna?
0 svar · 1,4k läst
S
Sytes: Hej! Tycker jag får lite dålig fart på min golvvärme i hallen ca 5m2 på entreplan. Någon som har några tips på hur man kan få igång den lite bättre? Sitter en Multibox K-RTL då det är ett kombinerat radiator/golvvärmesystem. Alla elementen i husen fungerar bra. Har även två likadana multiboxar i badrummen som fungerar bra. Den på entreplan riktigt varm och den på övre plan lite
0 svar · 805 läst
G
Gurrew: [citat] Okej👍 Gamla hederliga termostater, bifogar en bild😊
10 svar · 2,3k läst
·
Hennke85
Hennke85: [citat] Den sitter vid sidan av ett innerdörrshål. Fläkten blåser in i rummet bredvid och radiatorn värmer rummet den sitter i. Tycker det känns märkligt att man får samma fenomen när det är 18 grader i rummet med termostaten som när det är 8 grader. Och detta inte bara på denna utan på en Biltema fläkt och på den billiga radoatorn.
4 svar · 710 läst
J
jonaserik: 60 C ut då har ni kallt, en diff som ni nu har, giller verket, gärna noll tillbaka men omöjligt. Upplever ni att det inte är varma element, till höger på mitten av centralen sitter en pump, den är liksom felvänd, Kopplingsboxen ska vara uppåt eller åt sidan för att vara tät mot väta. Bry dig inte om det nu. På undersidan sitter ett litet vred , vad står den på nu, (
19 svar · 3,4k läst
·
H
hakan_o: [citat] Varför tömma systemet? Är väl bara att vrida ventilen ett kvarts varv. Bör du kunna klara på egen hand.
6 svar · 6,7k läst
·
K
Kullatorp: Ja definitivt bättre än en vanlig kamin men kollar in kakelugnspannan nu där man även kan få varmvatten (den är ju vattenmantlad) och kopplas upp till vattenburna elementen med en verkningsgrad på runt 80% på veden och det är mycket. Kostar betydligt mer (dubbelt) jfr med katalysatorugn men tror jag sparar in det rätt fort, veden är gratis. Och ska räcka med en brasa per dag. I teorin
18 svar · 6,9k läst
J
jonaserik: Som en tumregel som fungerar skapligt. Vet du hur många element det är på slingan. tex 5 st, strypningen går att skruva 5 varv mellan fullt öppen och stängd. Då blir första elementet 1 varv , nästa 2 varv, o.s.v sista helt öppen.
4 svar · 3,3k läst
·
Paul Allen
Paul Allen: [citat] [citat] Ok så på grund av syretillförseln så skapar man en gynnsam miljö för rost. Då skall man naturligtvis inte fylla/tömma mer än absolut nödvändigt och därefter hålla systemet fyllt. Jag skall ju permanent ta bort en radiator på markplan och då tömma systemet till golvnivå för att lösa detta. Det var då iden om att tömma hela systemet uppstod. Nu vet jag bättre!
3 svar · 2,4k läst
V
Volo88: Halloj på er! Till å börja med får gärna moderator flytta tråden om den ligger fel. Är det någon på detta forum som är insatt i hur driftkort skall tolkas? Jag läser just nu Styr och reglerteknik och ska snart ut på praktik. Föreläsaren är oerhört luddig och svårbegriplig (för att inte nämna driftkorten). Skulle verkligen uppskatta tips/råd hur man skall tänka i dessa två
0 svar · 1,8k läst
K
Kromad82: [citat] Olej trist att höra. Nå jag har fått upp värmen igen med hjälp av nödläget trots att vi har så sjukt kallt så jag ska kika vidare på problemet kommande dagar. Återkommer om jag finner ut vad som är felet :)
13 svar · 5,2k läst
·
M
MariaCCD: [citat] Hej, lyfter en tidigare tråd, som jag är nyfiken på. Nu när ni förhoppningsvis har haft er stuga i några år, vilka erfarenheter har ni upplevt? Vad har varit positivt och vad har varit negativt med er frånluftsvärmepump och platta på mark? Skulle vara väldigt intressant om du vill beskriva erfarenheterna och framförallt hur det har löst sig att sänka värmen i huset när ni
4 svar · 5,4k läst
1
1Dalmasen1: [citat] Tack för snabba svar!
6 svar · 1,4k läst
·
L
Lennart19: [citat] Okey ja att den lutar utåt :) Bra tack för svar :)
4 svar · 852 läst
·
R
rednake: [citat] Absolut, förstår din tanke! Vattnet borde leta sig till dom större rören. Tack ändå!
4 svar · 676 läst
·
J
jonaserik: Betong eller tegel men ingen färg bakom är brandfritt, sätt då kaminen ca 15- 20 cm från vägg. Detta för att färgen kommer att gulna och anta en kulör som inte är tilltalande. Värmen från kaminen knäcker kulören
1 svar · 893 läst
J
jonaserik: Som sägs lin och tätpasta det enda som är bra, inget som gängtape
3 svar · 1,1k läst
J
Jockebyggab: [citat] Jo jag älskar källare som mår bra! Gör inte du det? Har du källare? Vilken temp har du?
22 svar · 3,8k läst
J
Jussi1: Det är termeko returventil.
11 svar · 6,1k läst
·
GK100
GK100: Om du söker efter huv i stället får du en bättre avslutning på rören. Den utnyttjar hela gänglängden och tätar via normala packmaterial som lin, tejp osv i gängan och inte planända med packning. Det är absolut bästa lösning i ditt fall. Edit. Kollade själv på sökning huv och många kallade lock för huv. Du kan lägga till svart som i tex "huv rinkaby rör svart" så ser du hur
3 svar · 1,6k läst
·
T
Trrttsch: Radiatorerna är på. Tack för all hjälp. 😁 Och gott nytt år. 🎉
43 svar · 26,4k läst
A
Argastesnickaren: [citat] Vi får inte glömma alla matkällare som fanns i gamla hus, konstigt att såna hus finns kvar. Till och med mitt förra hyfsat nya hus från 1966 hade matkällare utan problem:)
14 svar · 15,1k läst
J
Jockebyggab: [citat] Värme och god cirkulation gör både källaren och hela kåken gladare! [citat] Radiatorer ska vara på i nedre regionerna av en kåk, kallställer du där nere får du problem sen, värme och god cirkulation på luften är absolut bästa lösningen för att kåken ska må bra långsiktigt, du slipper fukt och mögel och du slipper sprickbildning i grunden på grund av fuktinträngningar
48 svar · 33,2k läst
·
L
lordi: [citat] Hej. Det är inte ovanligt att transformatorn pajar i reglercentralen. Mät spänning in och ut från den
10 svar · 6,2k läst
C
cleverbot: 380
9 svar · 2,0k läst
·
J
jonaserik: En termostat som mäter en temp i pannan, sen vad som har varit inkopplat i vägguttaget gå inte att säga. Kanske en ventilationsfläkt i pannrummet. en pump. ingen vet Lite lurigt, termostaten kan kopplas på olika sätt, men vrid på den, så kanske en pump startar
1 svar · 853 läst
·
Demmpa
Demmpa: Det går inte att rakt av använda en MMA-termostat på en Danfoss-ventil eller vise versa, men det finns adaptar mellan. [bild] Danfoss till vänster, MMA till höger. Det är olika sätt att ställa in förinställningen mellan de två typerna. MMA har kommit med myare ventiler än den på bilden, där man använder annan typ av "nyckel". Eftersom du (har) ska ha värmepump så är det viktigt
3 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.