Satte mig och kollade igenom vad vi betalt de senaste åren för vår uppvärmning med pellets. Ja och det är ingen rolig läsning. Prisutvecklingen är helt galen. När vi började med pellets så köpte vi ett ton bulk för ungefär 900:-

I tabellen antal pallar vi köpt under respektive månad.

Tabell över månatliga och årliga värden samt kostnader över tid på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och inte ser det ju ut som om priserna kommer att justeras neråt heller.

• Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Jag kastade in handduken och installerade värmepump nu i vinter. Varje gång pelletsskruven startade var det som att höra pengarna klirra ner i brännaren...

• Gilla
Värmelärlingen och 5 till
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Jag kastade in handduken och installerade värmepump nu i vinter. Varje gång pelletsskruven startade var det som att höra pengarna klirra ner i brännaren...
Tittar man på blocket så verkar fler gå den vägen. Har tittat på bergvärme här också men investeringen blir högre än vad kåken är värd så vette tusan.

Min lilla pelletskamin i vardagsrummet värmer hela huset - än så länge - mer ekonomiskt än en LLVP. Det gäller elområde 4.

yonna yonna skrev:
Min lilla pelletskamin i vardagsrummet värmer hela huset - än så länge - mer ekonomiskt än en LLVP. Det gäller elområde 4.
Totalt i el ligger vi på c:a 1.80:- här (zon 2) med rörligt avtal och allt inräknat. Pellets landar kring en krona idag. Så med en luftvärmepump med COP > 2 så skulle man göra vinst då antar jag de flesta dagar på året. Men ni har väl elpriser som ligger högre antar jag i zon 4.

Jag skall egentligen inte gnälla (men gör det ändå då :) ) för vi har inga lån och i princip inga anda kostnader och huset är stort. Men prisutvecklingen på pellets saknar väl motstycke ändå kan jag tycka.

• Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Samma här, vi gör av med 12 ton per år, ska försöka komplettera med en LVP för att få ner detta.

E erikjakan skrev:
Samma här, vi gör av med 12 ton per år, ska försöka komplettera med en LVP för att få ner detta.
Det är en tanke här också. Att kanske klara i alla fall en höstmånad och en vår månad på LVP, Känns inte riktigt trevligt att gå över helt till ett elberoende heller efter förra årets turbulens.

• Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
I mitt fall hjälpte en gammal panna med dålig verkningsgrad att tippa ekvationen. Med 90 kr för 16 kg och 4,8 kWh*verkningsgrad hamnade jag på ett kWh-pris på 1,67 kr. Jag behöver upp i ett elpris på 3,50 och ett COP på 2 för att det ska vara lönt att ens tänka på att tända upp pelletspannan.

Jag förstår att priserna stack iväg när det gick att tjäna storkovan på att kränga pellets och råmaterial till övriga Europa under energikrisen. Men nu när förråden är fulla och handlarna har fulla lager känns det som en kortsiktig tanke att hålla priset uppe för att maximera vinsten. Marknaden kommer implodera med resultat att verksamheter som Ulma och liknande kommer gå under. Det går inte att sänka priset när alla lämnat pellets som energikälla och det saknas en inhemsk marknad.

• Gilla
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.