Hej! Behöver lite tips och trix av er här inne :)
En granne har köpt en råyta av föreningen och ska bygga ut sin lägenhet, vi har påbörjat och reglat upp lite väggar i trapphuset.
Men i kommande sovrum som denna råyta skall bli, så gör att göra det lite snyggare vill dem ha högre i takhöjd så takstolarna syns i sovrummet.
Dock så kommer det ju då inte finnas något att bygga upp innertaket i, min tanke var halva takstolen från början.
Det är även snetak på ena sidan.
Skall man bygga upp väggarna ställa stående 45x95 cc600? Eller cc300 för bärigheten?
Längden är dryga 2400mm innan snetaket börjar, snetaket blir ungefär samma längd. Sedan blir det stående vägg på 800mm hög
Kruxet är går jag på med 120x45 kommer ej takstolarna i snetaket synas nämligen.
Hoppas ni förstår hur jag menar :/

Nej, jag fattar nästan ingenting.

Grannen skall bygga ut. Var kommer då "vi har påbörjat och reglat" in i projektet?

Om man nu vill ha synliga takstolar, så är det oerhört viktigt att man får till isolering, luftspalt och liknande frågor rätt. Det är ett område man behöver rätt myclet kunskap om, för att det skall bli bra. Föreningen tar en jätterisk om man överlåter åt medlemmen som skall ha ytan att på eget bevåg fixa ventilation, isolering osv. Blir det fel så är det föreningen som åker på smällen att renovera ett murket tak senare.

Hur är det med bygglov? Där brukar man behöva redovisa den tänkta konstruktionen, och redovisa brandskydd som exempel.

H hempularen skrev:
Nej, jag fattar nästan ingenting.

Grannen skall bygga ut. Var kommer då "vi har påbörjat och reglat" in i projektet?

Om man nu vill ha synliga takstolar, så är det oerhört viktigt att man får till isolering, luftspalt och liknande frågor rätt. Det är ett område man behöver rätt myclet kunskap om, för att det skall bli bra. Föreningen tar en jätterisk om man överlåter åt medlemmen som skall ha ytan att på eget bevåg fixa ventilation, isolering osv. Blir det fel så är det föreningen som åker på smällen att renovera ett murket tak senare.

Hur är det med bygglov? Där brukar man behöva redovisa den tänkta konstruktionen, och redovisa brandskydd som exempel.
Man behöver inte låta spydig?
Jag frågar om själva taket, allt annat orelevant. Jag är ordförande för föreningen och vi är en HSB förening så allt runt omkring bärande av gles och gipsskivor är totalt orelevant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.