Hej!
Jag har ett funkishus från 1930-talet där jag skulle vilja utöka vinden med två takkupor för att kunna inreda ett eller två rum. Taket är valmat med betongpannor. Takvinkeln på gaveln är bara 27 grader. För att få ut maximal takhöjd kommer takkuporna att behöva byggas ut ganska flackt med en takvinkel på ca 15-16 grader.
Jag bor i Östergötland och snö är oftast inte ett större problem.
Enligt den skiss jag har gjort skulle det få plats fyra nya "takstolssprång" på ca 330-350 cm med ca 100 cm emellan dem för att inte behöva växla av ovan de tre fönstren.
1) Vilken dimension skulle ni föreslå på "sprången" om takkupan ska täckas med betongpannor?
2) Är takvinkeln för flack?
3) Är det några andra brister/risker med konstruktionen?
4) Allmänna tips om hur jag kan få till lösningen på lämpligaste sätt mottages gärna.
NOT: Alla mått är ungefärliga och takhöjden är mätt inomhus (240 cm)
Vänligen,
Jocke
Jag har ett funkishus från 1930-talet där jag skulle vilja utöka vinden med två takkupor för att kunna inreda ett eller två rum. Taket är valmat med betongpannor. Takvinkeln på gaveln är bara 27 grader. För att få ut maximal takhöjd kommer takkuporna att behöva byggas ut ganska flackt med en takvinkel på ca 15-16 grader.
Jag bor i Östergötland och snö är oftast inte ett större problem.
Enligt den skiss jag har gjort skulle det få plats fyra nya "takstolssprång" på ca 330-350 cm med ca 100 cm emellan dem för att inte behöva växla av ovan de tre fönstren.
1) Vilken dimension skulle ni föreslå på "sprången" om takkupan ska täckas med betongpannor?
2) Är takvinkeln för flack?
3) Är det några andra brister/risker med konstruktionen?
4) Allmänna tips om hur jag kan få till lösningen på lämpligaste sätt mottages gärna.
NOT: Alla mått är ungefärliga och takhöjden är mätt inomhus (240 cm)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänligen,
Jocke
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Betongpannor är inget lämpligt takmaterial med så liten lutning. Bandtäckning med plåt eller tvålagstäckning med papp (snålvariant med kortare livslängd) är bättre alternativ. Då kan du dessutom justera lutningen till 14 grader (1:4) som är en mer vedertagen lutning. Konstruktionen är svår att kommentera utan mer info om hur takstolarna är utformade liksom vindsbjälklaget och förekomsten av mellanväggar i våningen under.
Betongpannor är inget lämpligt takmaterial med så liten lutning. Bandtäckning med plåt eller tvålagstäckning med papp (snålvariant med kortare livslängd) är bättre alternativ. Då kan du dessutom justera lutningen till 14 grader (1:4) som är en mer vedertagen lutning. Konstruktionen är svår att kommentera utan mer info om hur takstolarna är utformade liksom vindsbjälklaget och förekomsten av mellanväggar i våningen under.
Tack,
Jag har funderat på plåt också eftersom lutningen är så låg.
Tack för ditt råd.
Jag har funderat på plåt också eftersom lutningen är så låg.
Tack för ditt råd.
Hej, jag är precis i samma tanke på om vi som har ett enplanshus ska bygga takkupor för att kunna göra nåt mer av vinden vars tak är i 27 graders vinkel. Har du gått vidare med projektet? Hur blev det? Om möjligt kan du dela med dig av bild på hur det blev? Jag är inte kunnig alls på området men tänker att inspirationsbilder är ett första steg innan man tar det med en snickerifirma. Behövde du bygglov?
tack på förhand. / Lina
tack på förhand. / Lina
Klicka här för att svara
