Tomture61
S Spikrätaren skrev:
Diffspärren utsätts väl för högre påfrestning vid övertryck?
Varför ? Under eller övertryck påverkar plastfilmen lika , beror lite på hur den är monterad och var i väggen .
 
Så länge FTX systemet är inställt på undertryck blir det ingen fukt som trycks ut i väggen. Det som händer om man missar att tejpa är att det läcker in lite kall luft. Kravet på tätheten i nya hus har främst energiförbrukning som orsak, men även att vara tät för att stå emot termisk fuktvandring

Det finns en seglivad myt om att fukten koncentreras till gliporna i diffusionsspärren likt galvanisk korrosion
 
P
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Så länge FTX systemet är inställt på undertryck blir det ingen fukt som trycks ut i väggen. Det som händer om man missar att tejpa är att det läcker in lite kall luft. Kravet på tätheten i nya hus har främst energiförbrukning som orsak, men även att vara tät för att stå emot termisk fuktvandring

Det finns en seglivad myt om att fukten koncentreras till gliporna i diffusionsspärren likt galvanisk korrosion
Innebär det att man då inte behöver plasten? Jag har själv nyinstallerat FTX i 1,5plans 70-talshus och ska bygga ut på övervåningen samt tilläggsisolera från kattvindarna. Mellanbjälklaget har plast i underkant men jag tror inte kattvindarna eller tak/vinden har det. de är hittills orginal förutom tidigare ägare som lade upp extra stenull på vinden för isolering.
 
Egentligen måste man inte ha den då, men det är en klar fördel med diffussionsspärr. Det blir att undertrycket skall motverka fuktvandringen som drivs av temperaturskillnaden. Fukten går från varmt till kallt.

Har man diffusionstät takpapp utanpå är det bra med en luftspalt innan isoleringen
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.