Funderar på att göra en Attefallsutbyggnad på vårt radhus, måtten skulle bli 6 m brett (alltså längs med hela baksidan) och sticka ut från befintlig fasad 2,5 m, där det blir skjutdörrar i glas. Ta bort delar av innerväggen. Grannarna är ok med detta. Flera har redan gjort uterum med dessa mått men vi vill kunna vistas där året om.
Frågan är nu vilket typ av tak som är bäst? Glastak skulle ju definitivt ge fint ljusinsläpp till vardagsrummet innanför. Samtidigt vill vi inte ha växthusklimat och att textilier/tavlor etc bleks. Förvisso kan väl skuggtak i tyg minska detta problem. Glastaket skulle ha uv-skydd. Vi vill också kunna hänga upp saker i taket såsom boxningssäck, hängfåtölj. Om vi väljer valsat plåttak blir innertaket vitt med infällda spotlights.
Vi vill ha en känsla att ett riktigt rum och lutar mot plåttak ändå. Kostnaden är likvärdig i detta fall.
Tacksam åsikter!