Byggahus.se

Hur får jag bort metallreglar på sidorna/tak/golv

1. 9
    Medlem · 2 inlägg

97Hanna

Medlem
    Hej!

Jag började riva ner min vägg för att kunna bygga ett sovrum nu men jag stötte på ett problem och det var att jag har svårt att få ut reglarna som sitter mot betongväggen samt golvet och taket.

Problemet är att skruvarna som sitter åt just på dessa ställen är skruvar som har ”runt” huvud. Jag får ingen grepp på dem med tång eller med dragare (då det inte finns något grepp om den.

Har ni några tips på vad jag ska göra?
    Jag har testat tigersåg men den klarade inte av detta och inte heller min borrmaskin (att ”borra sönder skruvarna) Jag skulle nog utesluta tång också då jag vet att jag inte kan få grepp om skruven då den sitter långt in på alla dessa sidor

Tusen tack för all hjälp och tips jag kan få. Jag är verkligen. Nybörjare när det gäller detta så behöver verkligen alla tips jag kan få.

2. S
    Medlem · Västra Götaland · 41 inlägg

spirou197

Medlem
    Det låter på din beskrivning som om reglarna är fästa mot betongen med metallspikplugg, något liknande denna t.ex. ? https://www.beijerbygg.se/privat/sv/metallspikplugg-spix-100-st

Om det är så har jag lyckats bäst med att bända loss reglarna med kofot så nära varje plugg som möjligt. Pluggarna är sannolikt inte så långa och släpper förhoppningsvis utan för mycket "kraterbildning" i väggen som måste spacklas efteråt. (Pröva med en och se hur det verkar innan du går loss...) Åker pluggen igenom regeln har man utrymme att ta den med kofot/hammare/tång efteråt.

• Laddar…
  3. 9
    Medlem · 2 inlägg

97Hanna

Medlem

Tack så mycket för tipset.
    Jag ska testa med en kofot, är det någon speciell du rekommenderar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.