Som rubriken lyder, är det någon som har erfarenhet med att kommunens fjärrvärme ligger "i vägen" för en tänkt tillbyggnad?

Nu när snön lagt sig så ser vi att kommunens fjärrvärmerör ligger precis under kanten på en tänkt tillbyggnad vi funderat på att göra. Antar att det är en rätt dålig ide att bygga ovanpå fjärrvärmen utifall kommunen skulle behöva komma åt rören.

Gjorde en snabb skiss.
Röda strecket = Hur fjärrvärmen ligger (den ligger genom samtliga hus, under källartaket)
Blåa strecket = Tänkt tillbyggnad
Gröna strecket = Alternativ väg för fjärrvärmen
Svarta strecket (tjock) = Tomtgränser till pågående byggnation av större fastighet

Då fastigheten mittemot är under byggnation så var jag ut och kollade efter fjärrvärmeröret på deras sida, och den ligger betydligt djupare på andra sidan än på våran tomt. Vilket ändå talar för att det skulle vara möjligt att lägga om röret på våran sida, då en rätt stor del av tomten påverkas av hur detta röret är lagt.

• Skiss med markerade fjärrvärmerör (rött), tillbyggnad (blått), alternativ rörläggning (grönt) och tomtgränser (svart).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart ska detta kollas upp med kommunen, men den ansvariga personen är på semester :)

Ja, jag har erfarenhet av ett liknande fall.
Kommunens fjärrvärmekulvert låg precis där vi vill göra en större tillbyggnad. I mitt fall löste det sig efter diskussion med ansvarig tjänsteman på så sätt att jag fick lov att anlägga en isolerad platta på mark över kulverten. Den låg på ett sådant djup att grundläggning ovanpå var möjlig.

Vi diskuterade om en ny sträckning av kulverten skulle utföras innan tillbyggnaden, men det behövdes alltså inte i slutändan.
Resonemanget som fördes var att om det nån gång i framtiden skulle finnas behov av att serva kulverten eller byta den pga teknisk livslängd så kunde man helt enkelt dra en ny sträckning runt tillbyggnaden då.

Tack för svar, det låter ju lovande.

Var precis ut och pratade med grävmaskinisten och det verkar som att röret ska gå in till mitten av den nya fastigheten (inte där jag ritat att den slutar).
Vid tomtgränsen ska den svänga av skarpt och gå efter kanten, för att sen svänga av igen in till fastigheten.

Varför kunde dom bara inte sett över detta från första början och bara dra om hela biten :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.