Byggahus.se

Bygga nytt utanpå gammalt fritidshus – och riva sen?

1. B
    Husägare · 17 inlägg

BjörnNelson

Husägare
    Hej!

Bor i ett fritidshus som består av två delar:

Ursprunglig del är från tidigt 1900-tal. Ca. 30kvm, plintgrund, genomgående renoveringsbehov. Här finns husets enda sovrum och badrum samt entré. Omgärdad på tre sidor av altan.

En tillbyggnad från 80-talet. Ca. 35kvm, krypgrund och är i gott skick. Denna del har nyrenoverat kök och vardagsrum.

Planen är att ersätta den äldre delen med en ny tillbyggnad, dvs den gamla delen på ca 30kvm + altan rivs och ersätts med 55kvm tillbyggnad på samma plats som den gamla delen + altan står idag.

Nu till min första fråga – finns det något hinder för att bygga ”skalet” (krypgrund, ytterväggar och tak) till den nya delen av huset utanpå den gamla delen och sedan riva det gamla? Syftet vore att slippa vara utan sov- och badrum under stora delar av byggtiden.

Jag inte kan lägga golvbjälklaget innan ytterväggarna reses eftersom det står ett befintligt hus i vägen för det nya golvet. Kan jag ställa ytterväggarna direkt på syllen på grundmuren, och vid ett senare moment fälla in golvbjälkarna bredvid väggarnas reglar?

Det gamla yttertaket rivs i samband med att nya takstolar monteras på de nya ytterväggarna.

Tanken är att göra allt utom el och badrum själv. Det tar säkert minst ett år att bli klar från den dag bygglov mm. beviljas, så det vore gött att slippa riva befintligt hus så länge som möjligt!

Bifogar bilder på planerad tillbyggnad + huset som det ser ut idag.

tankar och idéer mottages tacksamt! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.