Byggahus.se

Klinkerunderlag uterum

1. S
    Medlem · 3 inlägg

Svartablixten

Medlem
    Hej!

Vi skall lägga klinkergolv i uterummet. Just nu är underlaget 3/4 betong och 1/4 masonit. Under masonitskivorna är det plank, men med masoniten blir underlaget skapligt jämt mot betongen.

Eftersom jag inte vill lägga klinker rätt på masoniten/planken så funderar jag på bästa/enklaste lösningen. Vad föreslås? Gipsskivor? Någon slags spackel? Gipsskivorna fästes isåfall med något lim bara mot betongen?

Jag har fästmassa för utomhusbruk. Är det något annat särskilt jag behöver ha i åtanke just med rummet det skall ligga i och temperaturförändringarna där?

Tack!

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 067 inlägg

GoForIt

Medlem
    Hej!
    Hur ser det ut under masoniten? Är det bara tillbyggt den lilla "remsan" vi ser på bilden?
    Hur stor golvhöjdsökning klarar du?

Oavsett, så får nog lösningen med den skarven ses som en riskkonstruktion gällande klinker.

3. S
    Medlem · 3 inlägg

Svartablixten

Medlem
    tack!

under masoniten ligger rediga plank, typ trall. Jag klarar golvhöjdsökning många cm om nödvändigt.
    På vilket sätt är den en riskkonstruktion? Min fråga gäller hur jag bäst gör ett underlag för klinkerset på det befintliga, så vad vore risken med gips t.ex eller andra lösningar?

4. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 067 inlägg

GoForIt

Medlem
    Risk finns för att skarven mellan materialen vill röra på sig, och då göra att plattor/fogar spricker/lossnar.

Dubbel golvgips med förskjutna skarvar

5. S
    Medlem · 3 inlägg

Svartablixten

Medlem
    okej, tack för förslaget och infon. Dubbla gipset bör vara lugnt. Något högt mot utedörren kom jag på, men det får gå isf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.