Byggahus.se
Hej, vi bor i Stockholm. Har precis rivit det gamla farstutaket då det till stora delen av ruttet och plåten rostad. Jag tänkte bygga ett nytt och kopiera det gamla men sänka pelarna den står på med 5 cm för att få till en lutning (det förra var nästan helt platt).

Det är ett 342 x 132 cm stort tak. Den vilar på två pelare i hörnen bestående av två st 45 x 95 mm reglar i vardera hörn. Min tanke var att kopiera det gamla taket men sänka pelarna 5-6 cm (mer har jag inte råd med, de är 215 cm höga idag) för att få en liten lutning bort från huset, Det finns en regel fastskruvad och spikad i huset som mäter 70 x 45 mm och är 342 cm lång. Jag tänkte lägga två st 45 x 95 reglar som spänner över de båda pelarna i hörnen efter att jag sänkt pelarna.
Mellan pelarna och regeln som är fäst i huset tänkte jag fästa 7 st tvärgående 40 x 75 mm reglar (så var föra taket byggt men det var platt) och även förbinda dessa med 3 st rader av 45 x 70 mm reglar som ligger mellan de tvärgående reglarna. Ovanpå dessa längsgående 3 rader tänkte jag skruva fast TP20 korrugerad plåt. Avrinning bort från huset till en hängränna som lutar åt ett håll.

Bifogar med en exceptionellt proffsig ritning. Min fråga är behöver jag oroa mig för hållfastheten/Mängden snö? Bättre att låta proffs göra det?

Tack på förhand ni med erfarenhet.
 
  • Skiss av en planerad farstukonstruktion med måttangivelser och placerade reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer nog att hålla fram till nästa istid.
Och blir det mycket snö någon vinter innan dess är det ju lätt att sopa ner när det blir några decimeter snö.
 
  • Gilla
Willy771
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.