Byggahus.se

Fråga om torpargrund vid tillbyggnad

1. H
    Medlem · 17 inlägg

Heno75

Medlem
    Hej

Skulle behöva lite input på ett byggprojekt jag har i sommar. Jag ska göra en tillbyggnad på ca 18 kvadratmeter till en sommarstuga. Stugan är en timmerstuga som stått på lecablock sen 1980. Marken är väldigt stenig och vissa sättningar har skett men det är ingen katastrof direkt. Däremot är väl ingen vägg 100 procent i lod. Det har alltså inte gjorts någon regelrätt utgrävning med markisolering och sådant utan den har stått på detta sätt och klarat sig bra. Till saken är att det på fastigheten finns en hel rad övriga tillbyggnader som garage, vedhus och annat och de är alla byggda på samma sätt och de byggnaderna har också klarat sig bra så det är nog rätt ok mark. Bärlinorna från gaveln till kommande hörnstenar är 320cm och bredden på gaveln är 540 cm. Jag läste på Svensk trä att en regel på 220x45 klarar ett spann på typ 3,5 m men jag tänker ändå bygga så att bärlinorna på 320cm vilar på 3 stenar för att fördela trycket. Stenarna närmast gaveln på befintlig byggnad sticker ut så pass mycket att reglarna kan vila på dessa stenar så jag lägger alltså till en ny sten längst ut (se bilden med käpparna) samt en på mitten för att vara "säker" Kan nämnas att tillbyggnaden kommer att göras med lösvirke då jag inte har ekonomi eller tid för att timra detta.

Nu till frågan. Om man talar med de som kan bygga menar de att man måste gräva sig ner på frostfritt och lägga markisolering och fylla på med grus etc innan man lägger dit stenarna. Det är ju såklart den bästa lösningen och kanske skulle man istället gjuta plintar en sån gång. Avståndet mellan markplan och bärlinan (där käpparna står nu) är 50 cm där det är som högst.

Min förhoppning är att det ska räcka med att gräva bort det översta jordlagret och fylla på med grus och packa detta och lägga stenarna direkt på detta. Vill helst slippa ta dit någon grävmaskin och grava ner till frostfritt då det är väldigt mycket sten. Tror ni att det funkar att göra så eller ska man gå all in och gräva ner markisolering och sånt? Min idé är att man istället får ta domkraften om något år och lägga under något om det sätter sig? Vad tror ni?

2. G
    Medlem · 35 inlägg

Greatstomp

Medlem
    Hej
    Du kanske redan har kommit fram till en lösning. Men hela syftet med att gräva ner till frostfritt djup är ju för att förhindra att tjälen succesivt får byggnaden att sätta sig.
    Denna processan tar ju olika tid beroende på vad det är för markförhållande. Sandmark som inte är blöt tar ju längre tid än en lerjord.

Ser väl inga problem med att gräva ner 10-20 cm och lägga stenar längs med vägen (gärna grunda med lite makadam samt lite armeringsjärn och betong som en liten "grundmur"). Det kommer ju att sätta sig men förhoppningsvis så rör det sig likadant som närliggande byggnad. Men efter30-40 år så är de nog skit allting.

Du kan ju hyra en liten minigrävare själv som man kör dit på trailer och gör jobbet. Svinkul att köra en liten minigrävare. Tror jag är bästa lösningen.
    Och jag tolkar det som att hyra en manuel jordborr för plintar är också uteslutet om det är så mkt sten. Annars är det också en bra lösning :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.