Vi funderar på att bygga ut våran sommarstuga med ca 26m2. Stugan står på en liten bergsknappe och tillbyggnaden kommer ut över ganska brant kant. Tanken är att gjuta plintar och tillbyggnaden får stå på pelare.
Är det möjligt att göra ett överhäng rån bärlina på ca 500 - 600 mm ?
Stugan kommer att byggas i lösvirke.
Eller är det bäst att ordna plitar i ytterkant av utbyggnaden som man brukar göra?
Bil på befintlig stuga och tänkt grov cad modell.
Är det möjligt att göra ett överhäng rån bärlina på ca 500 - 600 mm ?
Stugan kommer att byggas i lösvirke.
Eller är det bäst att ordna plitar i ytterkant av utbyggnaden som man brukar göra?
Bil på befintlig stuga och tänkt grov cad modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får ju tänka lite vart belastningen är på en byggnad - I ditt fall enligt bild är ju all vikt från tak och vägg precis rakt under.
Principiellt kan man ju välja kraftigare bjälklag och således flytta in bärlinan men mer kostnadseffektivt är ju att ställa bärlinan under yttervägg där den verkligen gör nytta.
Med en spännvidd på 3100 och endast en bärlina så kommer du att behöva ha ett bjälklag av 45x170 i C24.
Med två bärlinor kan du gå ned till 45x120 i C24. Förutsättningarna med cc60 och skruv-limmat golvspån. Siffror från dimensioneringsguiden svenskt trä.
Principiellt kan man ju välja kraftigare bjälklag och således flytta in bärlinan men mer kostnadseffektivt är ju att ställa bärlinan under yttervägg där den verkligen gör nytta.
Med en spännvidd på 3100 och endast en bärlina så kommer du att behöva ha ett bjälklag av 45x170 i C24.
Med två bärlinor kan du gå ned till 45x120 i C24. Förutsättningarna med cc60 och skruv-limmat golvspån. Siffror från dimensioneringsguiden svenskt trä.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Överhäng kostar dimensioner. Överhängets storlek måste relateras till golvbjälkarna. Jag ser ingen poäng med ett överhäng i det läget. Pelare i fasadliv förstärker intrycket av att huset tillhör berget. De indragna pelarna gör att det mer ser ut som en byscha. Vill du skapa ett svävande intryck krävs nog en annan typ av konstruktion, troligen inte i trä.
Okej, överhäng får jag undvika, jag får se till att det går att gjuta plintar.
Jag har letat efter någon sida där man ser vad för dimensioner som jag bör bygga i, men hittar inget.
Det är enklare sommarstuga men vi vill nog ha hyffsad bra isolering.
120 + 45 Isolering i väggarna.
Golvåsarna, vad för dimension behövs för att kunna skippa mitten bärlina? (ca 3,2m spann). Eller bör man lägga bärlina på mitten?
Avstånd plintar? C-C 1200mm?
Kan man gjuta låga plintar och sedan använda reglar som stöttor upp till bärlinan? Dimension på stöttor 2st 120x45 eller?
Tips mottages tacksamt!
Jag har letat efter någon sida där man ser vad för dimensioner som jag bör bygga i, men hittar inget.
Det är enklare sommarstuga men vi vill nog ha hyffsad bra isolering.
120 + 45 Isolering i väggarna.
Golvåsarna, vad för dimension behövs för att kunna skippa mitten bärlina? (ca 3,2m spann). Eller bör man lägga bärlina på mitten?
Avstånd plintar? C-C 1200mm?
Kan man gjuta låga plintar och sedan använda reglar som stöttor upp till bärlinan? Dimension på stöttor 2st 120x45 eller?
Tips mottages tacksamt!
Hämta hem Svenskt trä Lathunden och kika under dimensionering - Som jag skrev innan så klarar 45x170 i C24 en spännvidd på 3.44m förutsatt cc60 och skruvlimmad golvspån.
Bärlinan och cc1200 på plint skulle jag minst ta 45x195 om inte 45x220 för att vara på den säkra sidan. Hade även övervägt att skruvlimma ihop två 45x220 ytterst för att verkligen få det stabilt. Hängslen och livrem...
Om man ändå gjuter skulle jag gjuta högt för stabiliteten och undvika trästolpar så långt som möjligt.
Altan är en sak, den kan gärna röra sig lite med materialet - Men ett hus vill man ha stabilt för att undvika sprickor och rörelser...
Bärlinan och cc1200 på plint skulle jag minst ta 45x195 om inte 45x220 för att vara på den säkra sidan. Hade även övervägt att skruvlimma ihop två 45x220 ytterst för att verkligen få det stabilt. Hängslen och livrem...
Om man ändå gjuter skulle jag gjuta högt för stabiliteten och undvika trästolpar så långt som möjligt.
Altan är en sak, den kan gärna röra sig lite med materialet - Men ett hus vill man ha stabilt för att undvika sprickor och rörelser...
Redigerat:
Tack för ditt svar, jag förstod inte ditt första svar med endast en bärlina, men nu är det glasklart!
Lathunden finns inte att ladda ner nu, såhär står det: "Lathunden håller som bäst på att justeras. Den kommer att finnas här när den är uppdaterad och klar."
Jag för undersöka höjden på gjutplintarna, för att ta sig till stugan måste man åka båt, så det är lite omständligt att frakta över allt sommartid. Det är en avvägning som man får göra, betong eller pelare.
Ser att det inte skiljer så mycket på 45x195 och 45x220 i pris, jag ska fundera ut hur jag vill bygga syll/bärlina, kollar på https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelstugan/?cid=101 för lite inspiration.
Lathunden finns inte att ladda ner nu, såhär står det: "Lathunden håller som bäst på att justeras. Den kommer att finnas här när den är uppdaterad och klar."
Jag för undersöka höjden på gjutplintarna, för att ta sig till stugan måste man åka båt, så det är lite omständligt att frakta över allt sommartid. Det är en avvägning som man får göra, betong eller pelare.
Ser att det inte skiljer så mycket på 45x195 och 45x220 i pris, jag ska fundera ut hur jag vill bygga syll/bärlina, kollar på https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelstugan/?cid=101 för lite inspiration.
Klicka här för att svara