Hej!
Vår kommun har bestämt sig för att vi ska koppla på vår fastighet till det kommunala VA. Vi är idag 37 hushåll på en riktigt stor brunn med bra vatten och de flesta har 3kammarbrunn med bädd på de.

Läste lite på riksdagens sida om de kan påtvinga en detta. Ett beslut är taget men hur ska jag tolka detta? Att de inte kan tvinga oss att koppla på?

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...e/vagar-till-hallbara-vattentjanster_H901CU29

Ledsen om de är hamnar i fel kategori:p

Kommunal VA består av två delar: anläggningsavgift och anslutningsavgift. Anläggningsavgiften är den stora posten och går på flera hundra tusen. Ansluutningsavgiften är den lägre summan och avser då kostnaden att koppla ihop husets VA med dett till tomten framdragna kollektivets VA.
Missminner jag mig inte så är det just det senare somm kommunen inte kan tvinga den enskilde till för i de fall befintlig lösning är tjänlig.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Kommunal VA består av två delar: anläggningsavgift och anslutningsavgift. Anläggningsavgiften är den stora posten och går på flera hundra tusen. Ansluutningsavgiften är den lägre summan och avser då kostnaden att koppla ihop husets VA med dett till tomten framdragna kollektivets VA.
Missminner jag mig inte så är det just det senare somm kommunen inte kan tvinga den enskilde till för i de fall befintlig lösning är tjänlig.
Okej men så de kan fortfarande tvinga på denna stora summa? Fattade beslutet som att de inte kan kräva detta utan mer besiktningar på de brunnar man har :p

Claes Sörmland
H HileX skrev:
Okej men så de kan fortfarande tvinga på denna stora summa? Fattade beslutet som att de inte kan kräva detta utan mer besiktningar på de brunnar man har :p
Det är lagen om allmänna vattentjänster som reglerar det här.

Det kommunen gör är att de beslutar om ett verksamhetsområde för de allmänna vattentjänsterna. När det beslutet är tagit och om din fastighet ingår i verksamhetsområdet så får du betala en större kostnad som motsvarar din fastighets del (enligt en schablon) för anläggandet av de nya ledningarna och upprättande av anslutningspunkt för VA för din fastighet.

Sen tillkommer en kostnad och brukaravgifter den dag du faktiskt kopplar in dig på avlopp eller vatten.

Det som hanteras i Riksdagen är att oppositionen vill ha möjligheter för den enskilde fastighetsägaren att slippa bli en del av ett verksamhetsområde om det redan finns en enskild avloppsanläggning. Regeringen har mer eller mindre beordrats att ändra lagen men stretar emot.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.