20 960 läst ·
25 svar
21k läst
25 svar
Ny altan, svarta prickar
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Precis, det bleker träet ganska rejält märkte jag efter att ha slabbat litet med oxalsyra på altanen för andra rostfläcksborttagningsändamå - altanen som verkstad/arbetsyta har sina baksidor. Överallt där det skvätte blev det ljust och fint... så nu har jag faktiskt en tanke att behandla hela altanen med oxalsyra! Verkar vara rena dundermedlet om man vill återställa nykänslan. Men det kommer väl till priset av att träet blir litet svagare jag vet för litet.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag spikar min trall och det blir även här svarta missfärgningar där hammarskallen har mött träet. Gick för min del att gnugga bort med vatten och en vanlig disksvamp (?), sån där skumgummi med vitt ludd på ena sidan.
skulle provat att skrubba med 1. Vatten och 2 vatten+såpa innan jag hade ens tittat på oxalsyran. Syra+trä+sol = ljust
skulle provat att skrubba med 1. Vatten och 2 vatten+såpa innan jag hade ens tittat på oxalsyran. Syra+trä+sol = ljust
Hej, jag hade samma problem och tog bort det med citron. Först pressade jag ut citron över trallen, men till slut tog jag citronen och gnuggade den mot plankorna bara. Lät det verka i kanske 2 timmar i solen och nu syns inget alls mer! Skurade bort citronresterna sedan bara. Jag hade riktigt stora fält med prickar (kapade bort en skruv som hade fastnat). Citron och solljus är för övrigt bra för fläckar på kläder också (testa på ett ställe som inte syns först).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden