Hej! Jag undrar om nån har koll på hur mycket befintlig mark oundvikligen blir uppgrävd/kompakterad/fördärvad i närområdet omkring en enplanstillbyggnad. Det gäller en 40 kvm stor tillbyggnad, pålad betongplatta, trästomme. Vi har en angränsande garageuppfart som vi tänkte kan fungera som upplag/plats för ev container mm. Vill gärna behålla vår uppvuxna trädgård omkring tillbyggnaden så oförstörd som möjligt och tänkte försöka sätta byggstänsel så tätt inpå tillbyggnaden som möjligt, men hur nära är rimligt och genomförbart?

annav- annav- skrev:
Hej! Jag undrar om nån har koll på hur mycket befintlig mark oundvikligen blir uppgrävd/kompakterad/fördärvad i närområdet omkring en enplanstillbyggnad. Det gäller en 40 kvm stor tillbyggnad, pålad betongplatta, trästomme. Vi har en angränsande garageuppfart som vi tänkte kan fungera som upplag/plats för ev container mm. Vill gärna behålla vår uppvuxna trädgård omkring tillbyggnaden så oförstörd som möjligt och tänkte försöka sätta byggstänsel så tätt inpå tillbyggnaden som möjligt, men hur nära är rimligt och genomförbart?
Hör med den som ska bygga

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hör med den som ska bygga
Ligger ett tag framåt i tiden så var intresserad av folks erfarenheter här, har ingen byggare än

Om räknar bort ytan för framkörning av maskiner så blev ca 1,5 meter utanför färdig grund sargad då vi byggde till 37 kvadrat. Sprängning inkluderad. Inget var då sagt att de skulle ta det försiktigt.

• Gilla
annav-
  • Laddar…
Attitudeswe
Kretikos Kretikos skrev:
Om räknar bort ytan för framkörning av maskiner så blev ca 1,5 meter utanför färdig grund sargad då vi byggde till 37 kvadrat. Sprängning inkluderad. Inget var då sagt att de skulle ta det försiktigt.
Jag fick lägga på 20cm jord och så ny gräsmatta efter att maskiner för bergspräckning, fylle av makadam och betonggjutning kört fram till vår 25kvm platta.

Det var torrt nör dom körde så inte sönderkört men väldigt kompakt och en hel del betongdamm och grus från mitt egna murbygge som gjorde att det var enklast att börja om med gräset på 15x5m

• Gilla
annav-
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.