Ljudet kommer bara gå över planket eller runt det. Om ni vill slippa ljudet måste det vara riktigt tätt, tex en inglasad veranda :love:
 
K Karl P skrev:
Ang spaltventiler i fönster och buller: sätt igen dom och gör normala hål i väggen.

Har du ett fönster som ligger om ca R'w 35 dB eller dylikt, finns det ingen vits att ha en ventil som klarar mer än D'new 43 dB. Dvs 8 dB marginal mellan fönster och ventil är generellt nog, med en ventil. Med flera ventiler behöver du lägga på några dB till på varje ventil. Men, är väggen på ex bara R'w 30 är det skit samma vad du köper för fina fönster o ventiler. Dvs, det handlar om en balans om vad vägg, fönster och ventil har för ljudreduktion.

Ang planket behöver det vara tätt nedtill och generellt, inga spalter. Sätt gärna isolering på insidan för att undvika reflexer inom egen uteplats (vilket kan uppstå i vissa lägen) och spaljea den ex. Sen har jag för mig att man bör ligga på en ytvikt om >15 kg/m2 för att det ska ge effekt på vägbuller. Lite beroende på hastigheter osv, men sikta på 20 kg/m2 och helt tätt är mitt tips.
Jag är lite skeptisk till att dom dyra ventilerna inte skulle göra skillnad på sämre 3-glasfönster. Dels för att jag testat att stänga ventilerna och upplevt hur effektivt det tystade ljuden, men också för att jag läst uppgifterna i tabellen här. Det hävdas att även med sämre fönster nästan halveras ljudnivån med nonsonus jämfört med närmaste konkurent.
 
  • Skärmbild av en teknisk rapport om ljudisolering med tabeller och diagram som jämför ljudnivåer med olika ventil- och fönsterkonfigurationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bullerdrabbadkille skrev:
Ja just det! Jag tror att den ventilen du nämner vinklas uppåt, och det fungerar inte med min fönsterkonstruktion. Själva prefonden/kassetten eller vad det kallas alltså pekar inte rätt ut. Sen är väl inte överflödet lika bra? Denna har 7.4l/s
Är det på in elelr utsidan du tror det inte funkar. Utsidan ahr vanligt galler, i plast som är lite vinklat . I princip likadant som ditt igensatta nere, men plast. Så ingets om vinklas uppåt. Syftar du på inne delen, så släpper den ju luften uppåt och åt sidorna. Det är avd jag förstått medvetet för att få en inblandning av omgivningsluft innan den sprids för mycket. Flödet på dessa är >7.5 L/ s

Produktblad_TL_DE_Vaggventiler.pdf
 
B Bullerdrabbadkille skrev:
Jag är lite skeptisk till att dom dyra ventilerna inte skulle göra skillnad på sämre 3-glasfönster. Dels för att jag testat att stänga ventilerna och upplevt hur effektivt det tystade ljuden, men också för att jag läst uppgifterna i tabellen här. Det hävdas att även med sämre fönster nästan halveras ljudnivån med nonsonus jämfört med närmaste konkurent.
Jag kan gå i god för att dämpade ventiler gör extrem skillnad mot integrerade ventiler i fönster. Och sannolikt även stor skillnad på en vanlig odämpad. Sen undrar jag personligen om det är tillräcklig skillnad mellan 8000 versionen mot 900:- versionen för att motivera priset. Det utifrån att vi är mycket nöjda med den senare.
 
B Bullerdrabbadkille skrev:
Jag är lite skeptisk till att dom dyra ventilerna inte skulle göra skillnad på sämre 3-glasfönster. Dels för att jag testat att stänga ventilerna och upplevt hur effektivt det tystade ljuden, men också för att jag läst uppgifterna i tabellen här. Det hävdas att även med sämre fönster nästan halveras ljudnivån med nonsonus jämfört med närmaste konkurent.
Du läser dock inte vad jag skriver.
Du kan betala hur mycket du vill för en ventil el fönster mm, men bullret kommer ändå ta den lättaste vägen. Det är mao en balans du strävar efter

Och som sagt, spaltventiler ska generellt undvikas när det kommer till buller. Den du hänvisar till är en nominell hål-i-väggen-ventil, vilket är detsamma som jag förordar. Den ventilen är möjligen värd sina pengar först när du är uppe o nosar på fönster över R’w 45+, dvs du bor rätt illa till.

Kan tänka mig att produkten är framtagen för att Trafikverket ska kunna handla den till sina infraprojekt primärt, dvs man passar på att ta betalt
 
Jag har nu kommit fram till att jag vill sätta in non sonus(den svindyra ventilen som är absolut bäst) i sovrummet och den betydligt billigare men rätt effektiva(57db reduktion) i dom andra två rummen. I sovrummet har jag kostat på specialglas och vill maxa ut dom så att säga. Alla dessa ventiler kräver håltagning i väggen dock. Har nu någon uppfattning om vad det kan kosta att låta en håltagningsfirma göra tre hål? Det är tegel, gips o betong som ska genomborras. Tror ni föreningen kan ha invändningar, och om så vad skulle det kunna vara?
 
Funkar en del mot ljudet om du tätar i nederkant, men brata med byggenheten på kommunen så det är ok.

Inte dämpning då utan avskärmning
 
  • Gilla
Bullerdrabbadkille
  • Laddar…
Tror jag ska köra på det alternativet. Men hur ska jag gå tillväga, ska man sätta en regel/planka längst ned över det öppna partiet och sedan sätta plank/lockpanel över springorna? Tyvärr har jag ju även en grind i planket som blir ett aber
 
Typ så. Det låter som det enklaste. Om du inte springer för ofta i grinden kan du låta bottenplankan gå förbi på utsidan. Kan ju vara vettigt att täta ner mot marken också
Trädgårdsgrind med markerade delar som visar förlängning av bottenplankan och tätning mot marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.