1 451 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Isolera vind för mer förvaringsyta.
Hej!
Vi bor i ett enplanshus från 2015, byggt i lösvirke. Ovanför en del av huset har vi en mycket stor kallvind som idag inte är isolerad, och vi skulle gärna vilja isolera och värma upp ytan för att kunna förvara kartonger och annat som idag står i garaget. Jag har hört både att det går att göra utan problem och att det inte är bra för att det skulle skapa problem. Själv kan jag ju ingenting om sånt så jag ställer frågan här i hopp om att någon vet.
Vi bor i ett enplanshus från 2015, byggt i lösvirke. Ovanför en del av huset har vi en mycket stor kallvind som idag inte är isolerad, och vi skulle gärna vilja isolera och värma upp ytan för att kunna förvara kartonger och annat som idag står i garaget. Jag har hört både att det går att göra utan problem och att det inte är bra för att det skulle skapa problem. Själv kan jag ju ingenting om sånt så jag ställer frågan här i hopp om att någon vet.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Svaret är väl att det kan ställa till med problem, eller så går det utmärkt.R Ranger Bob skrev:Hej!
Beror på massa saker.
Vi har tilläggassisolerat på vår f.d. kallvind i vårt 60-tals radhus.
Det har hitills funkat utmäkrt (ca 8 år nu). Isolerade med isolina mot snedtaket (med ångbroms, inte ångspärr), har ingen papp nedåt övriga huset. Har sett till att bygga så man kommer åt att titta till det via kattvindarna så man kan se om det skulle bli några problem.
behöll ca 2/3 av det spån som låg orignal (sänkte golvet 50mm för lite bättre höjd.)
Om det är så att yttertaket är i behov av att bytas så skulle jag övervägt att isolera utifrån i samband med takbytet. 10cm cellplast utvändigt (mellan råspont och läktning) ger stor skillnad på klimatet på vinden. Jag har själv gjort så på mitt hus och har aldrig minusgrader på "kallvinden" längre trots att jag bor i Ångermanland.
Tack för ditt svar men huset är ju bara 8 år gammalt så vi avvaktar med takbyte.G Gabbe1 skrev:Om det är så att yttertaket är i behov av att bytas så skulle jag övervägt att isolera utifrån i samband med takbytet. 10cm cellplast utvändigt (mellan råspont och läktning) ger stor skillnad på klimatet på vinden. Jag har själv gjort så på mitt hus och har aldrig minusgrader på "kallvinden" längre trots att jag bor i Ångermanland.
Klicka här för att svara