Tja
Jag ska bygga ut radhuset med 15m2 som ska bli en del av köket.
Jag har några frågor som uppstått.
Bygglovet är såklart klart & tanken är den här:
Golv
Värmeslingor
Gjuten platta 10cm
Frigolit 30cm
Makadam
Har tänkt använda L-element 40cm (om jag kör 30cm frigolit)
1. Från befintligt golv & ner är det nu 70cm. Jag har dock bara grävt 30cm.
Har varit altan tidigare. När jag läser står att jag bör gräva 60cm minst men det blir en jäkla nivå upp till golvnivå. Hur ska jag tänka här?
2. Frigolit 30cm eller räcker 20cm?
I bygglovet står 20 men funderar ändå på 30.
3. Jag har lite svårt att leda bort dagvatten nånstans men funderar på om ni ser stupröret på höger sida. Det bör väl gå att koppla på det väl? Men hur gör jag det bäst? Utbyggnaden kommer vara precis på tomtgränsen så det är trångt att ha den gåendes längs med väggen. Den går in på grannens tomt då.
Behöver tips
4. Ingen vill hjälpa mig med grunden & gjuta plattan. Byggaren tar vid efter det.
Väggen med fönstret kommer rivas.Det gör byggaren men jag tänker att det ska finnas värmeslingor i golvet & jag har tänkt elslingor.
Min tanke är att bygga upp ett skal först & riva sen. Det finns el på utsidan i höger vägg under balkongen. Vatten kommer inte finnas i utbyggnaden så då bör denna taktik funka väl? Eller glömmer jag ngt?
Om jag styr om till vattenslingor bör jag tänka på ngt då?
5. Tyvärr verkar det problematiskt att få slangen från cementbilen att räcka vad jag förstått. Är ca 30 meter. Dels undrar jag om jag hur en blandare om jag ihop med 2-3 man ytterligare löser plattan själva eller om det finns ngn annan lösning som inte blir tokdyr?
6. när jag förbereder grunden & placerar ut L-elementen, ska de placeras exakt så yttersida gör att det blir 15m2 eller är plattan lite mindre än den yttersta delen (panel, rännor) ?
Mot grannen kommer jag inte få plats med makadam utanför plattan.
tacksam för hjälp!
Jag bor i Mölndal utanför Göteborg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder