Har skissat på ett förslag att bygga ut huset. Har svårt bedöma om proportionerna verkar kloka, och kan inte heller dra till minnet att jag har sett någon liknande konstruktion...

Huset idag är 6,1 x 9,6 meter i 1,5 plan.
Tänkta utbyggnaden är 7,5 x 5,5 med takvinkel 24g och bara i 1 plan.
Har inte behov att göra en utbyggnad i 2 plan.

Vad tycker ni, ser det galet ut?

Skiss av husutbyggnad i 3D, visar befintligt hus i 1,5 plan och ny sektion i 1 plan, mått och takvinklar anges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss över husutbyggnad i ett plan, 7,5 x 5,5 meter med takvinkel 24 grader, bredvid befintligt 1,5-planshus, 6,1 x 9,6 meter.
Skapa konto

Inte helt 100%. Testa att rita tillbyggnaden som en "kub", det finns många lyckade projekt du kan kopiera :=)

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Om du vill ha den i vinkel sådär så tror jag det blir snyggare att dra upp den och bygga i två plan så att taken blir i samma höjd, eller att vända på den så att taken går åt samma håll och förskjuta den något.

Du kan kolla på olika varianter av tillbyggnader här för att få tips och idéer: [länk]
Jag har inget behov (utrymmesmässigt) att bygga i 2 plan, och sen skulle jag vilja undvika de då jag misstänker att byggkostnaderna ökar en del då jag i så fall skulle behöva bygga ihop takkonstruktionerna.

Och varför jag inte har skissat på att förlänga huset på gaveln så jag kan ha samma takorientering är för att det layout mässigt blir svårare...

Men tack för förslag!

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Har skissat på ett förslag att bygga ut huset. Har svårt bedöma om proportionerna verkar kloka, och kan inte heller dra till minnet att jag har sett någon liknande konstruktion...

[bild]
[bild]
Jag skissar jag också👍🏼

• Två vyer av en husritning i 3D, visar ett modernt hus med sadeltak och fönster, sett i perspektiv.
    Skapa konto
  • Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Jag har inget behov (utrymmesmässigt) att bygga i 2 plan, och sen skulle jag vilja undvika de då jag misstänker att byggkostnaderna ökar en del då jag i så fall skulle behöva bygga ihop takkonstruktionerna.

Och varför jag inte har skissat på att förlänga huset på gaveln så jag kan ha samma takorientering är för att det layout mässigt blir svårare...

Men tack för förslag!
M Marcus_Carlsson skrev:

[bild]
[bild]
Blir fint. Men man undrar precis som jag själv gör vad andra tycker!!

• Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
Blir fint. Men man undrar precis som jag själv gör vad andra tycker!!
Hur går dina tankar? Ditt andra alterantiv (som är lite likt min skiss) tycker jag blir lite charmigt. Huset blir lite "pippi" inspirerat.

Också, vilket program har du använt för att göra det modellerna?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte helt 100%. Testa att rita tillbyggnaden som en "kub", det finns många lyckade projekt du kan kopiera :=)
Hur mena du som en kub?
M Marcus_Carlsson skrev:
Hur går dina tankar? Ditt andra alterantiv (som är lite likt min skiss) tycker jag blir lite charmigt. Huset blir lite "pippi" inspirerat.

Också, vilket program har du använt för att göra det modellerna?
oj blev fel. Inte jag som skissar. Har en snickare som fixar det. Ja vi ville ha övervåning också fast på en annan gavel, men kostar drygt 1,5 milj istället för vår utbyggnad vi bestämdes oss för, 500 000kr drygt. Då stryker jag endast panelen, slänger ut lite gräsfrön.

H Husärlivet skrev:
Hur mena du som en kub?

oj blev fel. Inte jag som skissar. Har en snickare som fixar det. Ja vi ville ha övervåning också fast på en annan gavel, men kostar drygt 1,5 milj istället för vår utbyggnad vi bestämdes oss för, 500 000kr drygt. Då stryker jag endast panelen, slänger ut lite gräsfrön.
https://kodarkitekter.se/projekt/villa-eder-hederus/

H Husärlivet skrev:
Hur mena du som en kub?

Intresserant, så 100% nyckelfärdigt fle 500k? Hur stor är byggytan?

M Marcus_Carlsson skrev:
Intresserant, så 100% nyckelfärdigt fle 500k? Hur stor är byggytan?
Ja utbyggnad/tillbyggnad på ca 22 kvm. Jag kommer behöver måla panelen på utsidan, så lite gräs. Annars är allt inräknat för 509 000 +- 25 000 för ändringar under bygget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.