Hej!

Har idag suttit ned med vår arkitekt och det blev "kill your darling" = huset jag drömde om att bygga hade fel taklutning (brutet tak) enligt detaljplanen och eftersom tomten sluttar så är den lite oförlåtlig med vissa saker. Nu har jag dött en smula men har återuppstått så det innebär att jag åter är planeringsstadiet för en annan arkitektur. Tyvärr minns jag inte allt som sades även om jag frågade om, därför ställer jag frågan här.

Om detaljplanen säger att vi får max bygga 200 kvm på tomten, måste den inglasade altanen/attefalls-utbyggnaden ingå i de 200 kvm?
 
Jag förstår inte: har ni anlitat en arkitekt som inte ritar enligt detaljplanen?
 
yonna yonna skrev:
Jag förstår inte: har ni anlitat en arkitekt som inte ritar enligt detaljplanen?
Nä… vi har endast skickat över en bild på ett hus som vi ville ta inspiration ifrån samt skickat några egna amatörskisser.

Idag var vårt första möta med arkitekten och han förklarade för oss att det vi önskade krockade med detaljplanen. Jag hade noll koll på insprationshusets takvinkel.
Utifrån dagens möte har jag fullt förtroende för honom.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nej, bygglovsfria åtgärder som en attefallsútbyggnad behöver inte räknas in i arean som maxas av detaljplanen.

MEN du får inte göra en attefallsutbyggnad förrän huvudbyggnaden är färdigbyggd och har slutbevis. Du får inte ens göra bygganmälan för utbygganden innan huvudbyggnaden är klar.

Sen vet jag inte om det är altanen som ÄR attefallsutbyggnaden. Är den inte det så måste den ingå i din gräns på 200 kvm.

Men tänk på att 200 kvm är normalt inte boyta (förekommer att detaljplaner explicit begränsar boytan, dock ovanligt), utan oftast byggyta, alltså den yta huset tar upp på tomten. Så om du skall bygga 1,5 plan (officiellt enplan med inredd vind, 1,5 planshus existerar inte) eller 2 planshus så räknas övervåningen inte in i ytan. Du kan alltså bygga ett tvåplanshus med nästan 400 kvm boyta (nästan, för boyta är innanför ytterväggarna, byggnadsyta är utsida av väggarna).
 
H hempularen skrev:
Nej, bygglovsfria åtgärder som en attefallsútbyggnad behöver inte räknas in i arean som maxas av detaljplanen.

MEN du får inte göra en attefallsutbyggnad förrän huvudbyggnaden är färdigbyggd och har slutbevis. Du får inte ens göra bygganmälan för utbygganden innan huvudbyggnaden är klar.

Sen vet jag inte om det är altanen som ÄR attefallsutbyggnaden. Är den inte det så måste den ingå i din gräns på 200 kvm.

Men tänk på att 200 kvm är normalt inte boyta (förekommer att detaljplaner explicit begränsar boytan, dock ovanligt), utan oftast byggyta, alltså den yta huset tar upp på tomten. Så om du skall bygga 1,5 plan (officiellt enplan med inredd vind, 1,5 planshus existerar inte) eller 2 planshus så räknas övervåningen inte in i ytan. Du kan alltså bygga ett tvåplanshus med nästan 400 kvm boyta (nästan, för boyta är innanför ytterväggarna, byggnadsyta är utsida av väggarna).
Tack för ditt svar utförligt och bra.
Känns som jag fick lite bättre koll nu.
Jisses så många olika variabler det är att ta hänsyn till när man ska bygga hus.

Önskar dig en härlig sommar 🌷
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.