Jag har läst allt jag har kommit över på detta ämne men blir fortfarande inte riktigt klok på hur man går tillväga för att projektera en utbyggnad. Skulle behöva en steg-för-steg beskrivning ;-)

Vi vill bygga ut vår 1 1/2 plans tegelvilla. Tanken är att göra en utbyggnad i två plan på långsidan, vilket skulle ge oss en större entrehall och två till rum på övervåningen.
Vad jag förstår så ringer man planavdelningen och kollar upp om det ö.h.t är möjligt att få bygga till huset på det sättet. Men sen?
Vi tänker såhär att vi bor i en stad och i ett område där husmarknaden inte ser jättelovande ut. Vi kan därför inte lägga 1 miljon på en utbyggnad för det får vi aldrig igen på sikt. Vi vill helst inte betala en arkitekt massor med tusenlappar för ett bygge som sedan inte blir av för att det blir för dyrt när offerterna väl trillar in.
Kan man göra en egen amatörritning med mått, utseende osv. och begära in offerter utifrån det. Eller be någon komma med ett ungefärligt pris?

Vi hade en bekant, som arbetar som snickare, ute hos oss och tittade. Han påstod att eftersom vårt hus har källare så måste utbyggnaden också ha källare. Det stämmer inte med det jag har läst här. Vissa experter förordar ju att bygga på platta. Ja man blir smått förvirrad ;-)

Det kanske t.o.m finns någon som har gjort en liknande utbyggnad på ett 1 1/2 planshus som vill dela med sig av lite erfarenheter. Allt skulle underlätta! :-)

Vi byggde ut vårt 1 1/2 planshus förra sommaren. Vi bestämde först hur stort vi ville bygga ut, sen kollade vi med kommunen. Vi behövde inget bygglov så med det har jag ingen erfarenhet med.sen började jag läsa massa på nätet och pratade med min snickare. Det med ritningar är inte så noga, kommunen vill ju ha lite men du kan rita dom själv. Sen får ni bestäma planlösning eller gör ni dom oss och bestämmer efter stommen är klar. Tror inte ni måste ha källare. Sen får ni ta in offerter eller så tar ni löpande på allt för det blir billigare.

Tack för svaret huggan! :-)
Hur stort byggde ni ut och vad blev den ung.kostnaden?

Huggan, du slapp väl inte bygganmälan?

Dom sa aldrig nåt om det när jag pratade med dom, så det får dom stå för isåfall. Kollade även på deras hemsida och där hittade jag inget om det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.