Hej,
Vi spånar lite på att göra en utbyggnad av vårt 30-talshus, en funkisvilla i två plan med källare. Jag tänker mig en utbyggnad med garage i källarplan och ett rum som ska bli nytt kök i markplan. Jag har kollat med kommun och grannar, och det verkar inte omöjligt att få igenom där men så är frågan vad kalaset kan tänkas kosta. Frågar man runt så får man ofta schablonuppgifter på si och så många kronor per kvadratmeter golvyta, men jag ser inte att det är så intressant i det här fallet för det är ju långt ifrån ett helt hus som ska byggas. Jag tänkte mig att ta in folk som gör stommen och allt utvändigt, och sen inreda garage och kök på egen hand, det finns ingen direkt tidspress så jag behöver inte ta någon fördyrande helentreprenad.
Här är en skiss av ungefär hur det är tänkt att se ut, utan marken runtomkring:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle vilja ha hjälp med är en ungefärlig kostnadsuppskattning av de olika delarna. Huset idag är murat i tegel, med putsfasad, och vi vill ha liknande utseende så tanken är att mura i lättbetong eller liknande och putsa fasaden. Bottenytan blir ca 40 kvadrat, jag har skissat på yttermått om 8,90 x 4,50. De stora delar jag behöver uppskatta är alltså:
- Grävarbeten, inkl omläggning av några meter avlopps- och dagvattenrör, ny dagvattenbrunn utanför garaget, borttagning av gammal gjuten källar/entretrappa.
- Sula, isolerad bottenplatta för garaget.
- Väggar garage, utvändig isolering och dränering.
- Mellanbjälklag, så tunt som möjligt så förmodligen gjutet..?
- Väggar ovan mark, putsade på utsidan.
- Garageport, två fönster och dubbel altandörr till köket.
- Tak, platt papptak med isolering.
Har jag missat någon stor post? Grävarbetena är förstås svåra att uppskatta utan att ha sett tomten, tror det är ganska lerig jord, det är nära gatan och huset ligger ganska högt så jag tycker det borde vara relativt lätt att gräva.
Tack på förhand för all input jag kan tänkas få
/Erik