beckerell_star
beckerell_star: Jo det förstår jag, men lite tankar och funderingar på hur man kan göra det på bästa sätt välkomnas gärna? Ja! Det är fantastiskt och utsikten är underbar!
3 svar · 1,8k läst
T
Tapet: Hej! I vår bostadsrättförening har jag hört att det möjlighet att köpa loss råvind för dem som bor längst upp i bostaden. Jag skulle vara intresserad av att köpa loss ett antal kvadratmeter för att kunna bygga två sovrum samt en mindre takterrass. Min fråga är vad skulle en sådan renovering kosta för två sovrum samt en takterass. Vinden är en kallvind och i dagsläget är det
0 svar · 1,6k läst
J
jkarlberg: Om jag inte minns fel så kan man räkna på 10 000/m2
1 svar · 1,9k läst
M
Mjölner81: [citat] Meddelar att vi har hittat ett annat hus som vi nu köpt och vi är så glada att det inte blev detta som jag startade en tråd om =) Tråden kan låsas eller tass bort!
15 svar · 12,9k läst
S
steve5432: Hej! Med risk för att detta blir en gigantiskt stor post kommer jag att försöka hålla mig så kortfattad som jag bara kan, fråga gärna om ni undrar över något elelr om det saknas information. Bakgrund: Jag har skissat på en utbyggnad till en befintlig 1 1/2 plans villa som är byggd ca 2004. De som bor där har en vanlig altan som är ganska trång och inte utnyttjar så mycket av
0 svar · 4,3k läst
·
L
largab: Ja om det ska användas som badrum. Om kakel/klinkers så ska man följa BKR, om plastmattor GVK. http://www.bkr.se/branschregler.aspx http://www.gvk.se/branschregler sänt from my fån
1 svar · 8,5k läst
snickarboden
snickarboden: Jag hade nog skruvat och sen satt plugg så man slipper se skruvarna om man vill antikbehandla det. Laxstjärtar håller, lite pyssel men tidsenligt med. Du har hittat exakt vad jag menar :-) /Kent
4 svar · 4,5k läst
·
B
billy_baver: Med alla kostnader inräknade skulle jag tro att prefab takstolar blir betydligt billigare än sådana du låter egen konstruktör beräkna, för att sedan bygga av eget inropat material. Om leveransbilen når alldeles intill byggplatsen kan man i princip lossa prefab takstolar med kran direkt där de ska monteras. Att uppnå sådana fördelar kräver noggrann planering. Men det är med just
2 svar · 1,5k läst
M
majh: [citat] Helt rätt, det är bara ena sidan vi är ute efter. Min kunskap här är oerhört begränsad, men takstolen är väll hela "triangeln" som ligger på båda väggarna? Eller är det så att man kan ändra vinkel på ena delen av den och på så sätt höja taket, utan att ersätta hela?
7 svar · 6,2k läst
·
saturnus
saturnus: [citat] det finns saker man gör....och saker man inte gör. Är man byggare, gör man enligt Ditt förslag. Bryr man sig inte om hur det blir efter något år, så gör man på enklaste sättet + massvis med spik, så det blir riktigt starkt. Men vari ligger jobbet, med att skarva på det befintliga stödet? Enkelt att plocka av plåten innan stödet och sedan börja med en ny plåt därifrån,
19 svar · 8,8k läst
·
Kattvovven
Kattvovven: Väggarn sitter fast :D Men jag skulle nog klistra/tejpa/limma någon form av skumplast under utläggen för att få liknande funktion som dom dyrare (ljudmässigt och säkert någon form av fuktdistans) Har du hornbach nära så tror jag tom. dom är billigare
1 svar · 4,4k läst
H
hempularen: Nu är det möjligt att jag är ute och cyklar, men om du är orolig att den innerväggen skall bli kall, så kan du väl isolera den, dvs. regla på en innervägg och isolera. Borde räcka med 50 eller möjligen 70mm isolering. kylan leds ju då in i väggen på en yta som bara är en tegelsten bred.
1 svar · 2,3k läst
I
injonil: Jaa du, det är nog individuellt. Jag har nyss gjort en utbyggnad i tre plan (1,5-plan + källare) och tycker jobbet gått bra och har en del erfarenhet från tidigare (byggde en verkstad från skratch), men jag tror ändå att proffs skulle gjort jobbet mer än dubbelt så snabbt. Svårt att ge en vettig uppskattning.
10 svar · 1,9k läst
·
S
silentX: OK, har ingen KA men låter som att man borde ha ett lager gips då det inte är utvändig gips heller. Kan man då spika panelen genom den om man märkt ut glesen? Jag går upp i isolering, tänker mig 170 + dubbla 45X45 reglar där jag lägger en 95 och avslutar med en 45a, då kommer jag upp i 305 i alla fall.
3 svar · 1,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ett försök att svara på din fråga 1: Du får gräva hur mycket du vill, bara du sedan återfyller. Och jag skulle vilja påstå att du får gräva ut för grund och plana ut. Men för att gå vidare med grundläggningen behöver vissa kontroller göras, tex schaktbotten skall besiktigas. Och sedan kanske armeringen osv. Vad som skall kontrolleras beslutas på byggsamrådet, så för att
3 svar · 9,9k läst
A
Altanen: Ska i första läget bygga en altan med ett ordentligt tak på baksidan av mindre stuga med lågsluttande pulpettak för att i framtiden eventuellt bygga igen och isolera väggar, tak och golv till en ordentlig utbyggnad. Konstruktionen ska inte vara några större problem men min fråga gäller vilande vägg mot den befintliga stugan för utbyggnadens pulpettakstolar. Är det korrekt att tänka
0 svar · 4,0k läst
B
b8q: Ja, du ska nog räkna med att det rör sig i början. Gör därför en rörelsefog vid skarven mellan hall och tillbyggnad. Nuförtiden finns det så många olika färger på mjukfogar att det inte borde vara så svårt att hitta en med ungefär samma färg som resten av fogen.
1 svar · 2,1k läst
B
byggankan: Om det är det som är er nya entré så passar det bättre med att den är så stor. Fick intrycket att det mest var en genomgångsyta bara. Den är ju fortfarande stor men ni ville ju ha en stor hall. Det jag funderar på är om man kanske skulle flytta fram gäst-wc lite så att det blev ett utrymme mellan yttervägg och wc. Skulle bli ett bra utrymme för att ställa barnvagnar om man har
6 svar · 2,3k läst
·
D
Derlandser: Hejsan jag har timmerpanel på mitt hus som är 210mm bred och nu ska jag göra en tillbyggnad på ca 10kvadrat i ena änden och jag får bara tag på timmerpanel som är 195mm. Undrar därför om nån har varit med om nå liknande eller har nått förslag om vad som blir bäst,antingen köra på 195 timmerpanel eller ta helt vanlig panel som "bryter av" ?
0 svar · 1,7k läst
H
huggan: Största posten i ett sånt här projekt är tiden.
8 svar · 10,6k läst
B
Bjarven: Hej! Har ett funkishus från 1936 som är tillbyggt med en högdel. Så nu ser huset delvis ut som ett vanligt nyfunkishus med ett högre och ett lägre pulpettak. Nu har vi planer på att bygga till ett extra rum (Kontor + hobby -rum). Ett spännande alternativ vore att bygga till på höjden då vi kan nyttja utsikten bättre. Vi avser ha en balkongdörr och takterass utanför. Om vi lämnar
0 svar · 1,7k läst
M
MagnusSt: Tjena. Har en tegelkåk från 60-talet. Källare, gavelspetsar i trä. Huset är 8 meter brett, vill förlänga det 5 meter och i den förlängningen skapa ett uterum samt en ateljédel. Utvändig fasadbeklädnad ska bli trä. Hur skulle ni göra grunden? Ska man mura upp och köra krypgrund? Idag är det ungefär en meter från marken till golvnivå så platta på mark är inte att tänka på.
0 svar · 2,2k läst
K
katarin_f: Hur gör man när man gjort klart en fasadändring för att få slutbesked? Det framgår inte av vårt godkännande av bygganmälan vad kommunen vill ha och jag hittar det inte på deras hemsida heller. Vår bygglovsansökan gjordes före nya pbl och bygganmälan efter nya pbl. EDIT: Jag vet heller inte om ärendet följer gamla eller nya pbl? Om gamla är det ett slutbevis vi ev. ska ha.
0 svar · 2,0k läst
D
Deaz: på mitt hus finns en utbyggnad. Som man har gjutit en platta och isolerat formen utvändigt med cellplast skivor. måste man putsa skivorna eller kan man skydda skivorna på något annat sätt tex måla på dom, jag ska någon gång bygga altan över den delen. Så jag vill inte lägga ner så mycket arbete eller pengar för att skydda skivorna, för dom behövs väl skyddas? Det är en bit på
0 svar · 1,3k läst
H
Holpers: Tjena Funderar på att inreda vinden. Funderar på vad som gäller för att då bygglov. Hur ska man mäta? För det finns väl regler för minsta takhöjd? Är det till nock med färdigt golv och med isolering och väggar på plats? Om kommunen tycker skyffet är för litet och nekar bygglov....kan jag ändå isolera, sätta upp gipsskivor som bara grundmålas och lägga in ett enkelt
0 svar · 6,7k läst
H
hopp: Nej då snickarna är vi och syskon som är snickare sedan 20-30 år tillbaka. Inte så arga av oss :-)
3 svar · 3,7k läst
Elffors
Elffors: vi är ju alla olika, en del vill ha toppmoderna hus, andra vill ha hus med själ. Utan att ha sett husen så hade jag nog renoverat det gamla huset ordentligt och sen bott där för alltid.
1 svar · 3,7k läst
D
daviden: Vår tillbyggda källare är murad med lecablock och har 100 mm isodrän som isolering. Källaren måste säkert dräneras om vad det lider men vi har inga fuktproblem nu. Ett sätt att undvika fuktproblem är att bygga källaren med fukttåliga material.
11 svar · 8,3k läst
B
baljbalj: Ibland är det inte ok att inreda vind, ibland inte hör med kommunen. Nu vet inte jag vilket förhållande ni har till hyresvärden. Men jag skulle nog ta mig en funderare på att renovera upp någon annans hus. Dom pengarna får ni nog inte tillbaks däremot skulle i princip hyran kunna höjas eftersom det är en mycket bättre stuga... Eller så bestämmer dom sig för att sälja. Har vänner
5 svar · 7,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.