Hej

Har en liten gammal 1plans sommarstuga ca 48 kvm som ska byggas om till ett extakt lika stort permanent hus fast taket ska bli ett mansardtak...vet ej om det räknas till 1 eller 2 plan hus.

Naturligtvis ska jag inte göra det själv, utan via hantverkare ...Har redan skickat ut förfrågan...

Designen på detta hus "kräver" att väggar hålls så tunna de bara kan bli.... Just nu verkar det som det är 45*95 som väggreglar.... och det skulle jag vilja behålla,,,,
Innan någon kommer att påpeka det, så ja, jag har funderat över isoleringsfrågan, och det kommer bli en typ av aerogelprodukt (usch så dyrt)
huset idag är 6,21 m brett (innermått)
och jag har läst mig till via http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1280
att detta är ok för min snözon (1,5)

Nu till min fundering:
En liten "entre" kommar att byggas till, där kommer bredden bli ca 7,5 m
Detta säger mig som lekman att jag måste byta alla väggreglar till 45*120....

Finns det någon annan lösning på detta? Typ tätare reglar cc30 elle 90*90 reglar?

Orsak till att jag frågar detta exelenta forumär att jag vill veta mina möjligheter, tror nämligen att snickarn helst vill byta till 45*120....vilket jag som " hobbyarkitekt" inte vill....

Ytterligare en fundering: om man tar sin 45-95 och bankar på en 45*25 så det blir 45*120 har mån då fått samma egenskap som en 45*120.....?

Oj kom just på det sitter ett skärmtak på "midjan" av huset ska detta räkans in i den totala bredden? Det kommer ju fästas på dessa reglar och yttre stolpar...

Hoppas någon kan peka mig i rätt riktning så jag vet lite mer inför diskusion med snickarn...:rolleyes:

45x 95 stomme är tillräckligt för ett vanligt hus ur hållf synpunkt, men dåligt för isoleringen.

• Gilla
eritor
  • Laddar…
Oroa dig inte för det
jag har ett medel u värde på ca 0,13 på en 22 cm total vägg :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.