13th Marine
13th Marine: Jag tror de kan ställa krav på att det behövs ett tillgänglighetsanpassat badrum om man gör en större ombyggnad/tillbyggnad.
14 svar · 2,8k läst
M
MaggiV: Vet inte om jag ställer frågan under rätt kategori? Jag är ny här:). Vi skall iallafall bygga ett uterum som kan användas vår till höst. Vi har plintar i grunden och ett träbjälklag som vi skall isolera emellan. Sen vill vi ha ett trägolv som tål de temperaturförändringar och den fukt som kan bli. Jag har läst på en tråd om fritidshusolv och tror att det skall funka med ett
0 svar · 1,6k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Är det inte masonitkassetter?
7 svar · 14,5k läst
·
Å
SBH: [citat] men med ombyggnationen kan du även förbättra resten av husets isolering,
15 svar · 7,8k läst
Å
Åttioettan: Följer tråden då vi kommer behöva göra liknande, bygga upp våning på endast del av huset, pga detaljplanens bestämmelser. Dock har vi trähus och är i Stockholm men principerna torde ju vara desamma.
1 svar · 3,9k läst
·
R
rickard_89: Hej! Jag har ett tak som är cirka 20 år gammalt och vill dessutom göra om min 1,5 plan till 2 plan. Anledningen är att jag som läget är nu förlorar ca 40 kvm yta pga krypvind. Vad är materialkostnaden som regel för att endast göra lyftet? Jag vill utnyttja takhöjden så långt det går. Har idag 2,5 m och min andra våning får då till nock vara 5,1 (totalt 7,6 meter) meter hög som
0 svar · 1,6k läst
H
hempularen: En ny detaljplan kan innebära nästan vad som helst. Beroende på hur långt planearbetet har gått så kan det finnas skrivningar i högre ordningens planer, ex. områdesplaner, regionplaner osv. Om vilken typ av bebyggelse man tänker sig i området. Det kan ge en fingevisning om man vill ha stora enplanshus eller mindre tvåplasnhus, eller bevara småstugekänslan, som exempel. Det är väl
1 svar · 1,3k läst
harry73
harry73: Om man tror att kommunen inte kräver bygganmälan för en attefallsutbyggnad, ska man INTE ringa kommunen och fråga. Det är bättre att skriva ett mejl till kommunen och spara det skriftliga svaret. Får ni ett muntligt svar att ni inte behöver bygganmälan och menar kommunen om några år i alla fall att det är ett svartbygge har ni ett jättestort problem. Har ni ett skriftligt svar från
10 svar · 2,5k läst
D
Denzeloto: Tack för alla tips Gjorde så att jag satte extra regel i väggarna, och nu sitter allt som jag ville. Projektet är inte klart än, nästa grej att göra är att sätta upp gipsskivor och dörren, och sedan ska allt målas. Bör man ha en metalllist under gipsskivorna som vätter mot garaget, för att skydda skivorna från ev fukt?
27 svar · 12,5k läst
T
toolman77: Min erfarenhet av golvvärme i oisolerad platta är att det suger upp fukt huset oavsett om den är på hela året eller inte. Lösningen blev att skippa golvvärmen och köra luftvärmepump istället som cirkulerar luften och torkar upp den. Är den riktad mot golvet blir det varmt ändå men drar in mindre fukt.
2 svar · 4,6k läst
anders07
anders07: Är det bara grus idag? Det "riktiga" sättet att göra det är att gräva ur och lägga minst 200 mm isolering, normalt Isodrän+Frigolit, och sen kantstöd runt. Alternativt bygga gjutform. Sen ska det armeras och gjutas. Gjutning sker då normalt med betongpump om du inte kan få en ränna direkt från betongbilen. Om du isolerar under kan du gjuta in vattenburen golvvärme. Ett projekt med
1 svar · 2,7k läst
·
E
evojenza: Alla mina innerväggar är byggda i 45x95. Men bara en är bärande.
7 svar · 2,5k läst
·
C
Cicaro: Kolla vad det kostar att beställa allt material för att inreda övervåningen från husleverantören även om du gör det själv! Jag har två referenser i släkten på inredning av övervåningar, det ena är ett trivselhus där kostnaden för att få övervåningen inredd direkt (inkl. allt arbete) inte ens uppgick till materialkostnaden + det man måste ta in (el/vvs). (här jämförs vad de
5 svar · 2,9k läst
C
Cicaro: Om jag ändå skulle bygga nytt skulle jag definitivt grävt ur för att få full takhöjd om det inte kräver sprängning (för då kan det bli ohemult dyrt så det kanske omöjliggör hela tillbygget) I vart fall skulle jag ta in offerter och jämföra priserna. Du kan ju för beslutsamheten även ta reda på vad det skulle kosta att "fiktivt" bila bort den nya plattan med golvvärme, lyfta
8 svar · 4,6k läst
J
Jirno: [citat] Tråkigt bara att det inte finns så snygga alltidfärdiga bastuagregat . Men när man bastar mycket så går den här före ett snyggare alternativ å bästa ångan jag fåt hitt till med elbastu:)
28 svar · 15,2k läst
·
J
jonaslatt: Någon annan som har idéer. Kanske lite mer prisuppgifter? Någon som kanske har gjort liknande. Borde väl inte va så mycket vikt just där? Bärande väggen igenom huset är ju i mitten av huset och där ska jag inte riva.
6 svar · 2,8k läst
·
F
f91jsw: Man bör/ska ventilera plattan t ex genom att lägga platonmatta på betongen och sedan isolering. Det är en väl beprövad konstruktion. 100 mm är säkert full tillräckligt för att få varma golv, men det blir mer energieffektivt med 200 mm om det finns plats att bygga så mycket på höjden.
4 svar · 2,1k läst
sysmali
sysmali: Hittade förmodligen svaret på Boverkets sida: FRÅGA: Kan man söka bygglov för tillbyggnad där man använder sig av befintlig byggrätt och samtidigt göra en anmälan om 15 kvm tillbyggnad, PBL 9 kap. 4 b §? Kan den lovbefriade tillbyggnaden vara integrerad i den lovpliktiga? Om tillbyggnaderna byggs ihop eller har kontakt med varandra anser Boverket att svaret är nej. Det blir då fråga
4 svar · 3,4k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag tror att man får riva altanen. Väggen är bärande och kan inte bara flyttas kan jag tänka mig, men det är svårt att säga hur det kunde lösas utan att se hela huset. Det skymtar ett fönster där till höger. Ska nya väggen gå fram till fönstret?
1 svar · 1,6k läst
·
Ö
öringen: Blåhjon. vankantat o obarkat virke blir det så på.... Inget att bry sig om
1 svar · 3,2k läst
·
Y
Yrrol: Ifall du ska värma inne i huset där ni vistas så skulle jag råda att ha ett oljeelement. Mest för att det är betydligt tystare, borde vara säkrare med. (värmde hela huset med fläktar & oljeelement en vinter.)
5 svar · 10,1k läst
C
Calle Schewen: (Admin får flytta mitt inlägg om det kommit fel...) Hej! Är sedan april-15 nybliven husägare och nu är vi klara med den första renoveringen (badrum) med hjälp av en firma. Jag och min sambo är nybörjare vad gäller kontakten med byggfirmor och jag har samlat på mig en hel del erfarenhet och tankar som jag tänkte dela med mig av: Jag har varit pappaledig under hela renoveringsperioden
0 svar · 3,5k läst
Marre666
Marre666: Blir nog vinden, för om jag inreder garaget så måste jag ändå bygga ett fristående garage å det lär ju tillsammans bli mer än att inreda vinden. Är det någon som vet hur tjock isolering men måste ha? Skulle helst vilja ha så tunt som möjligt kanske finns nåt bra material!? tack för input
8 svar · 3,1k läst
·
B
bjornberg: Hej Vi ska bygga in våran farstukvist så den blir en hall med golvvärme (el). Dock är plattan som allt detta ska byggas på isolerad (med all senolikhet då huset är rätt gammalt) Då är ju en platonmatta att föredra kanske med ventilerade socklar. Dock ser jag på deras sida att dom rekommenderar en fläkt som heller det tort. Finns det Något sätt att kringgå detta, antingen med annan
0 svar · 1,5k läst
mexitegel
mexitegel: Välkommen hit! Det finns en särskild forumdel för studenter - lägg er fråga där. För övrigt så tycker jag att ni kanske borde börja med att läsa BBR och sedan ställa specifika frågor, det tror jag ni lär er mer på ;)
1 svar · 1,6k läst
A
Amar: Ifall du behöver konstruktör kolla utanför Stockholm ifall du har färdiga A-ritningar, kan vara billigare då de oftast är lägre timtaxa.
8 svar · 5,5k läst
·
A
Amar: Dock finns de ett mindre problem med att vara den första avvikelsen... Vi har fått en ny Plan- och bygglag som gäller från 2011. Den ger mycket mindre utrymme för "mindre avvikelser". Ett överskridande av byggrätten med 30 kvm och maxgränsen är 130 är inte liten. Mindre avvikelse brukar vara 5-10 %, i detta fall 6,5 - 13 kvm. Ifall detta kan kombineras med en attefall tillbyggnad så
12 svar · 17,5k läst
A
Atom: Nät är bra att ha.
12 svar · 5,8k läst
·
A
12 svar · 5,8k läst
·
M
Mats: Prata ändå med andra banker. Ger de en annan värdering så bör du ju kunna lösa frågan ändå
29 svar · 12,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.