Utbyggnad och tillbyggnad
morajonas: Kanonbra alternativ, det uppfyller alla mina önskemål. Tack så mycket.
Eleonor Honkanen: Hej, vi ska bygga till en terass i vår vindslägenhet. Den kommer att skäras ut i taket och ta av befintlig golvyta. Någon som har erfarenhet på seriösa byggfirrmor som gjort liknande jobb i Stockholm? Ritningar finns och bygglovet är under behandling.
kallun: [citat] 1. JA 2. JA 3. JA (bäst guide för just ditt projekt får du sannolikt av att lägga upp ritningar/bilder och fråga här på forumet)
draccatryck: Intressant, tack för tipset. Det ska ju kanske gå att använda dessa som väggar och tak möjligtvis? Ska höra med dom.
SwiftD: Sysselsätt några tiggare så får du det gjort för halva arbetskostnaden, sen kommer Aftonblaskan och gör ett reportage om saken så får pengar för det och vinner "Årets hjälte". Efter alla byggfel så kan du vara med i Byggfällan och få Arga snickaren att åtgärda felen och så får du pengar om du förnedrar dig lite. Gråt ut i Aftonblaskan om hur hemska Byggfällan var så får du
Bästvit: Hejsan jag har en friggebod bredvid Min verkstad som jag funderade på att bygga om till ett riktigt hus. Själva friggeboden är på 18 kvm men jag tänkte att jag skulle riva taket och ytterväggarna sen bygga till en våning på 220cm. Och sen bygga på 4tum på dom nuvarande 6tumen så det blir väl isolerat. Och sen vill jag så klart bygga ett litet badrum med dusch. Men min fråga är
Moomin: Bolibompa - Om din befintliga granne ändrar sig efter att du byggt....då är det jävligt tråkigt. Men, om det flyttar in nya grannar, så har det "tillika accepterat" att bygget fanns där vid köpet av huset...så de kan klaga bäst de vill.... :)
Gnagare i Bajenhöjden: Än viktigare är ju att ni har alla detaljer kring bygget som ni kommit överens om muntligt även skriftligt. Så skriv ett mejl där du sammanfattar allt sån som han får okeja.
prototypen: Om du inte gjuter ihop plattorna, spikar du inte ihop husen ovanpå med varandra heller då? jag kommer gör allt för att mina plattor ska sitta ihop med varandra när jag bygger ut verkstan för jag vill inte att delarna ska glida isär. Protte
LäsLus: Går det inte att köpa gångjärn löst och fräsa in dem i dörren och karmen?
jimata: I regel kräver alla fasadändringar bygglov. För att få ett säkert svar måste du fråga kommunen.
Puttrix_73: Tja "huggan". Tack för ditt snabba svar. Jag har dessvärre inte mått och allt i huvudet, men ska ut till landet i helgen och då kan jag ju passa på att kolla dom gamla ritningarna så kan du få lite mer info. Återkommer på Sönd. eller Månd. Trevlig helg på dig/er så länge. :thumbup:
magicm: Jo så är det jag vill bygga till vinden för uthyrning av lägenhet/rum. Idag har vi 2 lägenheter+2 rum (3a+1 rum per våning) Vi har dock tagit över så vi har en 4:a på bottenvåning och jag tänkte göra en 4:a även av våning 2. Eftersom dessa 2 rum (ca 19 kvm) inte räknas som kök utan pentry idag så gäller kod 220 dvs villa 2-familjshus. så min tanke är att vinden skulle bli "ett
zsimpey: kanske är ett gammalt bleck och det ska dit ett nytt utanpå. det är ju en lösning iaf och man behöver inte riva upp. men övergång gips-bleck måste ordnas med rätt system. onödigt som det är nu och absolut inte rätt.
ZeroX66: Nä du har rätt. Får botanisera och kolla hur andra har gjort. En annan idé kan ju vara att lägga trä från vägg och ut på cirka 80cm för att sedan ha plast. Där kan man ju sedan stå utan problem och man kan ha resten med kanalplast. Finns ju vit plåt oxå! När det gäller markisoleringen under golvet så borde det väl räcka med typ 70mm, värmen sticker ju i taket?
Blomqvist78: Kreativt! Hm, ska fundera lite och kika på det!
madde_r: [citat] Har det blivit någon ny farstukvist för er? Nyfiken för vi har funderingar på att göra en liknande. :)
pelpet: Kolla med en mäklare hur de olika alternativen påverkar värdet på huset. Sen - vrid på der några varv till. Skulle ni t.ex klara er med ett kallförråd ute? Då kanske ni kan offra lite inomhusförvaring och ändra planlösningen lite? En vanlig friggebod kostar kanske 30000-40000kr.
haavard: Är det detaljplan eller samlad bebyggelse så krävs nog bygglov för båda. Om det är strandnära har ingen betydning. Däremot kan det kräva strandskyddsdispans.
Robert Rylander: Rent estetiskt så tycker jag att det sista förslaget där ni behåller garaget är mest tilltalande. Alt 1 och 2 känns väldigt monotona. Ni kanske kan leka lite med byggnadskroppen på tillbyggnaden för att skapa mer dynamik.
Dalbotant: [citat] Kartbilden såg lite märklig ut, ligger inte hela den tillhörande röda byggnaden på tomten?
tallkrogen36: Hej, Vi är i farten att bygga ut vårt egnahemhus från 1942, se pdf fil. Svaret vi fått från Stadsbyggnadskontoret är följande: "Er ansökan behöver kompletteras Vid granskning av er ansökan om bygglov har följande konstaterats: Förslaget bedöms gestaltningsmässigt vara väl avvägt. Byggrätt finns och inga andra planstridigheter verkar heller finnas. Ett problem är att
Semiproffset: Tack för svaret.. Tyvärr tror jag att lättjan att inte utforma ett system som är enklare att tolka och beräkna på biter dem i rumpan nu när sådana som jag ständigt mailar kommunen med frågor om bygglovskostnader..
s97danl: Jag har Skånska byggvarors s30 Isolent. Jag har själv drevat bakom karmen och lagt en tät fog. Ingen kondens på rutorna. Har själv ett riktigt tak, och inte kanalplasten. Men jag skulle tätat där det blåser in. Taktassarna skulle jag först satt vindpapp på under panelen för att få det tätare.
borg112: Jo det är nog sant. Det är inte mycket överlapp ovan fönstret med det går ju att bygga igen eftersom det inte ska vara kvar. Sedan så vet jag inte om det är nödvändigt med 400 masonitbalk som tak på den nya delen då övriga huset knappt är isolerat så då kan jag få limträbalken lite högre upp. Finns det andra risker med att bygga ryggåstak mot befintlig kallvind? Isolera
jhall: Sådär, nu börjar ritningarna trilla på plats. Husets bottenplatta är 8 440x8 440mm och vi har tänkt göra tillbyggnaden 4 400x4 500mm. Genom att flytta trappan får vi då plats med rätt mycket mer förvaring på nedre plan + får till ett allrum + ett litet sovrum/klädkammare på övre. Trappan byter vi ut från att vara en helt inbyggd till att vara en öppen, utanpåliggande. [bild]
Mattint: Tack för svar! Haha vi hade gärna gjort ett spa, men jag tror att 46 grannar skulle bli lite besvikna om dom skulle behöva förvara sina grejer i jacuzzin. Så fortfarande på jakt efter någon som kan göra en utredning vad som krävs för att gå vidare och börja suga ut sanden, lägga betong och bygga förråd. Någon som vet någon som kan göra en första offert eller utredning för att
Amandolo: Hej, har också en krypgrund och planer på vinkällare, dock har jag en övervåning att göra först så detta projekt kommer dröja ett tag. Jag har tänkt liknande en "spiral cellar" googla det. Min tanke var att bygga upp en rund "ram" av lecablock eller rundade betongblock, har än så länge bara lekt med tanken så vet inte om det går att göra så :) Ventilation vet jag inte hur jag ska
injonil: Räcker? Den kontrollplan som ni kom överens om vid byggsamrådet ska fyllas i och lämnas in vid ansökan om slutbevis. Det står väl i dina handlingar?
Das auto: Hej är det någon som har referenser för bra firma som kan hjälpa mig att gjuta en grund för detta I sollentuna? Mvh Erik