Utbyggnad och tillbyggnad
MathiasS: ...eller så lägger man isoleringen på utsidan. Titta på thermisols klimatvind. Så ska jag göra nösta gång tillfälle ges.
samuel99: Ja det där hade ju blivit mycket bättre. Vet inte om jag är så pepp på vad det innebär i arbete och materialkostnad bara. Får kolla med farsgubben å se vad han säger, han är i branschen. Avvattning en från uterummet kommer ske till höger på uterummet, jag tog upp ett extra rör utmed husväggen vid dräneringen som jag tänkte gräva ut 4meter till hörnet på uterummet och koppla
Plutus: Jag förstod inte heller vad "platt tak" hade med saken? Om jag tolkar dig rätt så är inglasningen kall på vintern och källaren varm? Då är frågan snarare, hur tjock behöver cellplasten att vara för att slippa kondens? Eller är delar av källaren utanför inglasningen?
valter53: Fortsätt med torpargrund om ni redan har det. Att få tillbyggnaden smälta ihop med gamla huset är inte svårt. En duktig snickare fixar det lätt.
Anna8010: All form av målning invändigt, tapeter, lister m.m ska jag göra själv. Jag har haft 2 hus tidigare och anser att sånt inte är nån konst. Särskilt inte i ett helt nytt hus som inte redan är klottrat med lager på lager av tidigare ägares struktur tapeter m.m Lär ju bli lätt som en plätt att fixa på nya väggar :) Man målar tak först. Sen tapet, golv och efter det lister.
GenJackRipper: Ingen?
nino: Kontakta cl miljö som finns i Norrköping så får du säkert svar
Gabbe1: Jag tror inte det blir dyrare med vattenburet jämfört med el, dessutom går det bra att köra vattenburen värme även på sommaren. Jag har vattenburen värme i ett badrum på 10m2, det är en 12mm pexslang kopplad direkt på husets radiatorslinga, dvs direkt från fjärrvärmecentralen och inte via någon av husets ordinarie golvvärmeshuntar. På det viset har jag varmt badrumsgolv året
Villa vista: I bbr finns förenklade regler för u-värde på tak platta vägg dörr etc. Kolla in och då får du ut totalt U-värden u-atemp vill jag minnas att det heter. Väggen borde bli ca 350 mm tjock om det är regelvägg. Kolla typväggar på Parocs hemsida. Är inte tillbyggnaden anmäld till byggnadsnämnd? Då borde de kräva att du har en fungerande konstruktion innan byggstart
Hampebampe: Hmm ja, absolut, vill också ha inspektionsmöjlighet, särskilt i den nya byggnaden. Får fundera vidare, man vill ju alltid komma åt den "bästa" lösningen haha!
Satsuki: Grattis till tillökningen! förstår till fullo att du inte svarat :)
Funkismolle: Ytterligare en offert har ramlat in, och priset där är 16 000 kr. Hur kan det skilja så mycket mellan något som verkar vara likvärdiga tjänster? En sak jag funderat på är hur viktigt det är tillbyggnaden utförs med samma byggnadsprincip som den befintliga byggnaden? Om ursprungshuset är byggt utan ångspärr i plast, så skulle det kunna bli problem om tillbyggnaden isoleras på detta
willylamsa: Står med liknade bygge igång och undrar hur du löste detta eller om någon annan har flera bra tips.
huggan: Eftersom det lutar mot den befintliga huskroppen kommer mer vatten och snö komma där, just snö kan bli ett problem eftersom det bildas som en ficka där. Men det går att lösa så jag tycker inte det är en dum ide, bara så du vet vad det innebär.
Robert Rylander: Hej! Finns det någon erfaren snickare eller konstruktör som kan svara på kostnaden för att byta ut ett sadeltak mot ett pulptettak? Samt vilka åtgärder som måste göras?Riva befintliga takstolar och bygga nya? Bifogar en bild med husets lösning till vänster och den framtida lösningen till höger. Den nya tillbyggnaden är på cirka 70 kvm. Tack på förhand. [bild]
Vanbeasten: [citat] Jag är just nu mitt upp i samma process. Jag har under ett års tid funderat och klurat på hur jag vill att huset ska se ut och vilka behov jag har. Nu börjar jag få en bild av hur jag vill ha det och omfattningen av jobbet. Du kan gå två vägar: 1. När du har en relativt klar bild av vad du vill skriver du ner allt, så noga du kan och gärna tar fram ritningar. Sen kontaktar du
Biffkrull: Tack, så är det visst. Tydligen från latin via franskans 'frontispice' som kanske passar bättre än 'lucarne' i vardagsmun här. Hursomhelst, mera ljus fick vi. Dessutom öppnade jag kring skorstensstocken för nya trappan, och ersatte en bit av golvet mellan två bjälkar, med en 2 cm glasskiva (=ännu mer ljus nere) https://sv.wikipedia.org/wiki/Frontespis
Lane: Eftersom det är nybyggnation behöver du bygga huset först och sen ansöka.
Andreas Blomkvist: Vardagsrummet blir för "litet" då anser vi. Vi har nog ritat upp och diskuterat de flesta möjliga lösningar känns det som. En av de större nackdelarna är att murstocken är i vägen. Den är rätt bakom första dörren till vänster på köksbilden. Husets yttermått är 14*8 meter. Vardagsrummet är cirka 6.5 meter långt, så det går liksom inte att få till någon vettig öppen
peter_fransson: Jag hade använt cellplast/frigolit. Sundolitt är ett av de fabrikat som finns. Betr tjockleken så hade jag satsat på 300 mm när jag ändå höll på. Men sedan måste du ju få till kanterna på ett bra sätt också..! Har inget riktigt bra råd att ge där, med tanke på hur det ser ut på din bild.
fforsgren: Återupptar den här tråden då jag inte fick något vettigt svar. Jag ska alltså göra en utbyggnad på en sommarstuga. Utbyggnaden ska vara 1800 x 6500. Min tanke är då att ha två bärlinor, en på 900 och en på 1800 á 45x220. Sedan ett bjälklag på detta enligt konstens alla regler i samma dimension. Men nu när jag sitter och räknar lite så känns det plötsligt lite
FG: [citat] För vår del så är detaljplanen från 30-talet och då var det strikt med hur vinden fick användas. Anmärkningarna vi fick var att: Rumshöjden är för låg, byggnaden blir för hög med takkupor samt att vinden bara får inredas till 1/3 av ytan. I och med att området kryllar av takkupor så försökte vi få det till en mindre avvikelse från detaljplanen, men det gick inte
Finnwoodman: Hej! I min detaljplan får man bara bygga 30kvm komplementbyggnad, jag vill bygga ett förråd/garage på ca 45kvm och tänkte därför göra minsta möjliga för att bygga ihop förråd/garage med huset. Vinklarna är inte optimala men tex ett tak för cyklar som binder ihop byggnaderna funkar fint. Någon som har tips/ideer och/eller koll på vad det minsta är som jag behöver göra för att
FSandstrom: Aha, när jag läser vad jag skrivit så förstår jag vad att du svarar som du gör, men jag uttryckte mig nog lite fel/luddigt (även om svaret var intressant i sig). Det var kattvinden vi redan har som jag funderade på, den blir ju också boyta när vi bygger ut i två plan. För att få det estetiskt så hade en utbyggnad på 6 m2 i markplan varit bra, det blir då 12 m2 i två plan men så
SBH: så att glaset blir en koriidor mellan husen? vet ingen som gjort det
Robert Kooijman: Skickar bara liter bilder av vårt förråd som jag byggde för några år sen. Istället av vindskiveplåt använde jag (Benders) gavelpannor. Anledning är lite diskussion om hus i Belgien (& Holland) i Marlen's blog. https://www.byggahus.se/bloggar/marleneskilsson/3678-husobservationer-frn-belgien.html [bild] [bild] [bild]
Snyggsmurfen: Hej! Vi kommer inom en snar framtid att ärva ett fritidshus på 86kvm som är omgjort till åretrunt-bostad. Huset är byggt på plintgrund i en lutning där lägsta avståndet från marken är ca 20cm och högsta avståndet är kanske 70cm, hur plintarna är gjutna vet jag inte men huset är från -72. Med största sannolikhet behöver taket bytas till nästa sommar då det är ett flackt