Jag ska bygga en innervägg i garaget för att få till ett litet utrymme längst ner i garaget.

Jag har tänkt att sätta fast stålskena runt om och sedan träregel, 45x70

Där jag vill ha väggen har jag inte reglar i garagets befintliga väggar och tak, för att sätta fast stålskenorna på. Golvet är av betong så det är enkelt. Men taket och väggarna är av gips, är det ok att skruva fast stålskenan i gips, den blir ändå tillräckligt fast då det kommer sitta sex träreglar inkilade mellan skenorna? Eller måste jag förstärka det på något sätt ?

Jag kan inte använda reglarna som finns då den en regeln skulle ge ett alldeles för litet utrymme, och den andra regel fungerar ej då det sitter ett proppskåp i vägen.

Tack för hjälpen.

Kan du inte ta bort gibs skivan och sätta dit en regel ?
Det kanske funkar med mullyplugg utan att regela upp.

Det finns byggregler att följa, så svaret är nej!
Det kan tyckas att en vägg som är förankrad i betonggolv bör hålla men det blir du som kan bli ansvarig om det händer något, väggen rasar och skadar någon. Räknas som dolda fel också, du blir ersättningsskyldig vid ny ägare som upptäcker det vid försäljning.
Tyvärr, du bör sätta en fastare konstruktion mot tak och minst en vägg.
Lite som att sparka boll mot en glasskiva, det kan gå bra men troligtvis inte!
Mvh fd byggare!

• Gilla
Denzeloto
  • Laddar…
Tänk på att det är ett garage, någon kan komma att vilja hänga upp verktyg på den väggen. Det blir en en stor belastning på gipset, det kommer med stor sannolikhet att brytas sönder med tiden.

Matstj skrev:
Kan du inte ta bort gibs skivan och sätta dit en regel ?
Det kanske funkar med mullyplugg utan att regela upp.
Det kan jag iofs göra, tänkte dock skippa det om det finns andra alternativ. Mollyplugg kanske håller, väggen ska inte hålla upp några tyngre saker.

En liten fråga bara, du skriver att du kommer att sätta stålskenor runt om, varför inte bygga ett en regelkonstruktion ett rum i rummet, med väggar och tak, då går det att använda vilken vägg som helst!
Alltså en upp och nervänd låda som ligger dikt an mot väggar och tak, det håller men kostar lite mera, men en säker konstruktion.

• Gilla
Denzeloto
  • Laddar…
Tack för ett bra och rakt svar.
Då kanske jag helt enkelt får ta ner vägg och tak, och sätta dit nya reglar, så som tidigare har svarats till mig :-)

Det var ett bra förslag. Det nya rummet är blir inte större än 2,5 x 3,8 m så det lär inte kosta skjortan. Får räkna lite och se vad som blir bäst :-)

Tänker bara på ditt och de närmaste säkerhet så inget tragiskt händer, lycka till med byggnationen!
Mvh P-A

• Gilla
Denzeloto
  • Laddar…
Går det komma upp på vinden i garaget ?

Tack.
Det är ändå det som är viktigast i slutändan.
Tack för dina råd

Tyvärr inte.

I väggen måste det väl finnas regelverk att fästa i? Längst ner vid golvet och uppe vid taket.

Ja det gör det. Då kan jag förankra stålskenorna mot vägg. Problemet blir taket.
Jag för kolla, ev kan det finnas kortregel som går mellan reglarna som är satta 60 cc i taket, det borde kanske räcka?

Gips på 60cc i tak låter väldigt glest

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.