Har nyligen haft hit en firma som har byggt ut vårat hus 70kvd. Och nu finns det massa tom utrymme under huset.

Väggen jag vill ha bort är en ytterväg 30cm tjock och sedan en lekablock vägg ungefär 30cm.

antar att det behövs två balkar? eller kör man en större balk.

VI blev tyvärr lurade blåsta på utbygget.så detta är troligen inget vi har pengar till just nu.
Men min fråga e om någon vet på ett höft vad det kan kosta.

Ta ner väggen och montera balk.
Spackla måla mm gör jag.

Vågar man göra detta utan bygglov?
Bygglov och kontrollant blir ju dyrare än själva arbetet känns det som.
Bifogar bild på entréplan som jag har (målat om för att visa er)
Garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regelmässigt måste du ju ha bygglov/bygganmälan samt ansvariga som beräknat fram din balk så den håller långsiktigt.

Givetvis går det att sätta dit balkar själv (om man vet vad man gör). Det har jag varit med och gjort i hus fast då var det enbart en stomme av trä som utgjorde hjärteväggen i huset, så det var en lättare ekvation att beräkna balken. Men med en sådan tjock vägg vet jag inte exakt hur man ska gå tillväga.

Men om du inte själv vet exakt hur det ska beräknas fram så är det ju en viss vits med att faktiskt ha en erfaren person som räknar eller hjälper dig (kanske grundat på erfarenhet på hur det brukar göras?). Själva arbetet med att lägga dit en balk är väl ingen raketforskning däremot.

Självklart kommer jag ta hjälp med uträkning. Men va tror ni om ungefär pris?

En siffra jag har lite spontant är ca 15 000 för en bekant som villa ta bort en pelare i en bostadsrätt. Då var det dock inkl arbetet att lägga dit en balk. Så i det fallet borde rimlig kostnad för uträkning vara någonstans runt 10 000 men det lär säkert variera +/- 5 000 utan bekymmer.

Leta reda på en konstruktör i din närhet som kan ge dig en offert, det är det absolut bästa så får du ett rättvist svar. Offerter brukar inte kosta något att få från företag.

Absolut. Sen känns det dumt när vi troligen inte ska göra detta på ett tag. Mer att jag planerar att och funderar på om det går att göra som jag tänker. Och var det kan hamna i pris. . Jag har rätt mycket kontakter med företag som har stora balkar mm. Men som sagt det behövs fortfarande en uträkning. (borde väl gå hitta någon som kan räkna ut det snabbt i princip gratis)? Är väl inget jätte projekt. Sen ska man få ett företag som kan riva och montera dit balken så det håller..

Så om det e en vettig person som räknar ut. Och en duktig firma som monterar. Så ska det hålla och då kanske man kan slippa ansöka om bygglov :) och betala massa för det

Har för mig att jag sett några genier räkna ut balkar här på forumet förr :) Byggingenjörer lär sig sådant på högskolan!

Någon annan som har idéer. Kanske lite mer prisuppgifter? Någon som kanske har gjort liknande.
Borde väl inte va så mycket vikt just där? Bärande väggen igenom huset är ju i mitten av huset och där ska jag inte riva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.