2 078 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
platta på mark
Hej!
Jag har idag en oisolerad gjuten platta till ett uterum. Men tänkte riva mitt uterum och använda plattan till min tillbyggnad.
Min frågar är fungerar det att lägga på 100mm cellplast på den befintliga plattan eller måste jag isolera mer?
Där ska vara golvvärme i den nya plattan.
mvh
David Brolin
Jag har idag en oisolerad gjuten platta till ett uterum. Men tänkte riva mitt uterum och använda plattan till min tillbyggnad.
Min frågar är fungerar det att lägga på 100mm cellplast på den befintliga plattan eller måste jag isolera mer?
Där ska vara golvvärme i den nya plattan.
mvh
David Brolin
Redigerat:
Det går absolut att köra golvvärme med 100mm isolering under.
Jag har, i ett tidigare hus, haft golvvärme på på ett helt oisolerat källargolv, det gick inte så mycket energi som man skulle kunna tro heller.
Jag har, i ett tidigare hus, haft golvvärme på på ett helt oisolerat källargolv, det gick inte så mycket energi som man skulle kunna tro heller.
Det kan vara en ide att tänka tänka ett extra varv innan man ändrar funktionen i ett utrymme som inte är byggt för det ändamålet från början. En oisolerad platta på mark är ofta relativt fuktig vilket inte är ett problem i sig då det ventileras i ett uterum. Om du däremot lägger ett skikt ovanpå som är fukttätt så kommer fukten att samlas under t.ex. golv och du kan få problem.
Förstår jag dig rätt om du menar att du vill lägga 100mm cellplast och golvskivor med värme och sedan golv t.ex. parkett?
Förstår jag dig rätt om du menar att du vill lägga 100mm cellplast och golvskivor med värme och sedan golv t.ex. parkett?
Man bör/ska ventilera plattan t ex genom att lägga platonmatta på betongen och sedan isolering. Det är en väl beprövad konstruktion. 100 mm är säkert full tillräckligt för att få varma golv, men det blir mer energieffektivt med 200 mm om det finns plats att bygga så mycket på höjden.
Klicka här för att svara