Utbyggnad och tillbyggnad
adishardis: Hej Anna! Tack för dina klocka förslag jag kommer definitivt ta det i beaktning, har har dock aldrig varit mycket för markiser men "times they are a changin" så det är kanske dags för det :) Ps Om någon har någon länk till liknande tillbygge så lämna gärna länk eller sökförslag för jag hittar inte mycket på den fronten...
Mecker: Blir det tillräckligt hållfast att sätta balkskor i ändarna mot ramen och en betongplatta i mitten?
Joacim Wall: Hej vi funderar på att bygga en inglasadaltan problemet är att det är lite lågt mellan altan och stuprännan därav blir det tight att få dit ett traditionellt platt altantak. Jag funderar på att möjligheten att bygga ett sadeltak men undrar ifall detta är görbart när ena sidan kommer komma mot garageväggen. Se min bifogade bild så förstår ni vad jag menar. Med ett sadeltak skulle
sir_daniel: Tar gärna emot tips på arkitekt och konstruktör som är vettig att ha o göra med samt har vettigt pris
Autodidak1: Det bästa som kan hända er om ni kan starta bygget (eller bara förbereda det inom lagens råmärken) är att grannarna kräver stopp på bygget (inhibition). Om det får ni snabbhantering, om de inte kräver stopp så är det en brasignal om att de vid första anblicken inte anser att grannen har rätt. Sedan kommer ett slutligt besked mycket snabbare än normalfallet. Jag har själv haft
GoForIt: Det där måste ju en byggingenjör räkna på, med dina förutsättningar, för att ge dig ett korrekt svar. Men spontant så borde ju 115x115 klara lasten om det inte finns speciella förutsättningar.
Henrikd75: Jag kollar på verandan med valmat tak som verkar vara en vettig avvägning mellan snyggt utseende, praktiska lösningar, enkel montering och ett ok pris. Men jag kanske är ute och cyklar. Nån med erfarenhet eller som tittat närmare på saken? Hur står sig priset mot lösvirke, till exempel?
Peter B: Tack f91jsw, har påbörjat ett digert Excel-jobb och tagit en första kontakt med rör och el. Allt gott! /Peter
vojma: Vill egentligen inte säga det men: Vad var det jag sa? :thumbup:
ghoti: [citat] Nja, se den här tråden: https://byggahus.se/forum/trad-buskar-hackar-grasmattor/242703-grannens-tujahack-6-m-hog-tacker-solen-oss-samt-den-gar-1-5-m-pa-varan-tomt.html
torporoman: Jag tror det blir så att ytterpanelen i tillbygget får komma lägre än på det gamla huset. Ska bli altan åt ena hållet vilken kommer dölja 1/3 av panelen som är för långt ned. Från de två andra sidorna har man egentligen mycket begränsad insyn till vardags. Byter jag panel på huset i framtiden, eller sätter vindduk mellan stockar+panel kan jag sänka husets panel för att få allt
anrobe: Kanon, precis så jag vill göra! En annan fråga är taket på samma tillbyggnad. Det kommer ligga på ca 3m höjd i ena ändan och sedan lutning (med plåttak) till lagom höjd ca 3,5m bort. Vad blir minimum höjden på den sidan då?
Paul Gunning: Om man skulle bortse från 25m2 och söka bygglov och förlänga stugan åt nåt håll har någon en planlösning till det.Jag tycker att det är svårt att hitta en bra lösning.Kom med många förslag. Hur skulle ni gör,bättre sov och badrum en måste.
Villavilse: Ja det är svårt att säga, har också funderat på det, om jag ställer en mikro och ett kylskåp i ett rum, är det en "bostad" då? :-) Jag gissar att det ska vara ett utrymme som är avskilt, har egen ingång, köksdel och badrum och är minst x kvm..
klaskarlsson: [citat] Om det inte är ngt extrajobb kan det ju inte skada - isoleringen i sig kostar ju inte mkt... Så mkt nytta vet jag inte om det gör om du har mkt fönster, takisoleringen är också den viktigaste punkten /K
Håkansson66: Du har nog rätt på den punkten. Tar mig en funderare.
KnockOnWood: [citat] En eller ett par skisser på hur du menar skulle underlätta att förstå! Men annars tycker jag, i allmänhet alltså, har inget med just ditt fall att göra, att det ser rätt tråkigt ut med envåningsutbyggnader på ett tvåplanshus. Det blir inga harmoniska linjer och ingen symmetri helt enkelt. Men upp med lite skisser nu, det kanske kan bli riktigt bra :)
nia79: Hej, Jag har själv fjärrvärme och har nu byggt om garaget. Vi la bottenplattan så att fjärrvärmen gick upp i väggen. Vi rörde inte själva dragningen. Vi kommer senare att vara tvungna att dra om ledningarna inomhus. Detta måste, som jag förstår det, en rörmokare med "svetslicens" göra. Det är inga klämkopplingar hos oss utan det är svetsade kopplingar. Jag tycker att du ska gå
Lewdis: [citat] Då förstår jag hur ni menar. Hos oss skar de upp asfalten och la tillbaka sådär bra. Sedan gjorde de en ränna i gräsmattan och smarta som de var la de tillbaka gräset underst och jorden över. Så det tog en bra bit in på sommaren innan vi fått nytt gräs där. [bild]
Pumba: Börja med att vänta de veckorna som är kvar, har du tur så kanske de ger upp om de inser att det inte tjänar nått till. I vissa fall är det ju så att folk inte har nått bättre för sig, väntar säkert till några få dagar innan tiden är slut för att dra ut på det. Men det kan ju så klart även finnas bra anledningar till att man vill överklaga.
Lewdis: Härligt bygge. Har själv börjat fundera på att bygga ut. Uppdatera gärna denna härliga tråd.
Testarn: När vi borrade för bergvärme vid vårt hus sa installatören att det var önskvärt att inte lägga borrhålet för nära huset på grund av risk för sättningar. Deras rekommendation var 4 m från fasad. Vi har källare och det är ganska lerig jord så det finns en risk att det kan påverka grundmuren om borrhålet blir så kallt att marken fryser runt om den. Avståndet 4m är det som
swecul: Jo, golvvärme kanske vore något! =) Annars ett litet el-element i det lilla rummet. Får se hur/var man hugger tag i detta då, kanske ska börja kolla med kommunen om det faller in i attefallsutbyggnad..
CM1234: Strax öster om Göteborg, Antar jag är alldeles för naiv gällande priset...suck :banghead: Exempelvis har jag svårt att förstå hur enbart materialet kan gå på 150 000... Är det någon som gjort något liknande och har en kalkyl liggandes någonstans?