B
Jag håller på att renovera tvättstugan i källaren. Jag har gjort en liten skiss hus tanken är att det ska se ut när det blir klart. (det är vidvinkelobjrektiv på bilden, rören är inte sneda :) ). När vi flyttade in såg det ut som på bilden ungefär och en tvättmaskin stod på en betongsockel som jag bilat bort.

Planen är att jag ska fräscha upp enkelt och billigt genom att måla väggar/tak och lägga klinker på betonggolvet för att sedan sätta upp en bänkskiva efter hela väggen samt ha en bänkskåp med infälld tvättho i till vänster. Sedan ska vi ha tvättmaskin, torktumlare och en kombinerad tvätt/tork enligt skissen.

Jag skulle egentligen förslag på två saker.

1. Hur ska jag göra med avloppet? Avloppet som går horisontellt på väggen är anslutning från kök och den vertikala stammen till vänster är avlopp från badrum våningen ovan köket. Jag funderar på att dra ner ett vertikalt rör längst till höger och sedan dölja det horisontella röret under bänkskivan. Hur bör jag i så fall koppla på ett vattenlås för de två tvättmaskiner till det horisontella 70mm avloppsröret?

2. Funderar även på hur man bäst dra vatten. Det är draget runt hela rummet fram till kran till vänster i bild. Ska jag bara förlänga de rören in till vänster bakom avloppsstammen under bänken, eller är det bättre att dra nytt över taket och gå ner i bakkanten av bänkskivan?

Mvh Carl
 
  • En källartvättstuga med markerade områden för tvättmaskiner och torktumlare och synliga rör och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du skulle byta den nerdre delen av stammen och gå med det vertikala röret närmare golvet skulle du kanske på ett mer naturligt sätt kunna koppla på vattenlåset (delat) till tvättmaskinerna?

Jag antar att du inte kommer ha kvar tappkranen när du har tvättstället installerat? Då är nog det mest naturliga att gå med detta i anslutning till din avloppstam för att eventuellt kunna bygga in det i en slits?

(För ordningens skull nämner jag att man inte skall bygga in rörkopplingar, men det har du säkert redan koll på)
 
B
Du syftar på att kapa av gjutjärnsröret närmast golvet? Ja jag inser att det kanske blir svårt att koppla på ett vattenlås till tvättstället på plaströret längst ner då skarven mellan plast och gjutjärn ligger 60cm över golv.

Kan man ansluta en tvättmaskin till vattenlåset under tvättstället, eller behöver tvättmaskinen ett separat vattenlås?

Jag hade nog inte planerat att bygga någon slits, men nu när du nämner det så kanske jag ska ta och lägga lite mer energi på det och fixa en liten låda runt stammen :)
 
B Baskavoda skrev:
Du syftar på att kapa av gjutjärnsröret närmast golvet? Ja jag inser att det kanske blir svårt att koppla på ett vattenlås till tvättstället på plaströret längst ner då skarven mellan plast och gjutjärn ligger 60cm över golv.

Kan man ansluta en tvättmaskin till vattenlåset under tvättstället, eller behöver tvättmaskinen ett separat vattenlås?

Jag hade nog inte planerat att bygga någon slits, men nu när du nämner det så kanske jag ska ta och lägga lite mer energi på det och fixa en liten låda runt stammen :)
Nja, du har ju en mer naturlig skarv om du tar bort delen med renslucka och ansluter plaststammen till gjutjärnsböjen.

Jag skulle säga att de behöver separat vattenlås pga konstruktionen på vattenlåsen till tvättstället. Tvättmaskiner använder oftast öppen avvattning när de kopplas på gemensamma vattenlås, ex en golvbrunn, för att det inte skall bildas vakuum och tömma maskinens pump på vatten. Har du separat vattenlås till maskinerna så kan de vara slutna, om jag förstått allt rätt.

Inbyggt är snyggare, men se till att du får möjlighet att inspektera i framtiden, men det är nog inga problem då det ser ut (på din skiss) som att du kommer ha en passbit där avloppet går.
 
B
En liten uppdatering.
Jag kapade gjutjärnsröret och plockade bort rensluckan som jag sedan bytte ut mot en ny renslucka köpt på bauhaus.
Nu när jag kopplat ihop allt så läcker det där man skruvar av locket då man spolar i toaletten på ovanvåningen.

Är inte tanken att den här typen av rensluckor ska sitta vertikalt som jag satt den?
Det sitter ingen packning till locket som man skruvar av. Har jag råkat ta en rördel där någon tagit bort packningen i butik? Eller vad kan annars vara fel?

Mvh Carl


Semiproffset Thiger skrev:
Nja, du har ju en mer naturlig skarv om du tar bort delen med renslucka och ansluter plaststammen till gjutjärnsböjen.

Jag skulle säga att de behöver separat vattenlås pga konstruktionen på vattenlåsen till tvättstället. Tvättmaskiner använder oftast öppen avvattning när de kopplas på gemensamma vattenlås, ex en golvbrunn, för att det inte skall bildas vakuum och tömma maskinens pump på vatten. Har du separat vattenlås till maskinerna så kan de vara slutna, om jag förstått allt rätt.

Inbyggt är snyggare, men se till att du får möjlighet att inspektera i framtiden, men det är nog inga problem då det ser ut (på din skiss) som att du kommer ha en passbit där avloppet går.
 
  • Gjutjärnsrör med ny vertikalt monterad renslucka och vattenläckage vid locket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättebra att du uppdaterar. Ja, det brukar vara en gummipackning i locket, en gummiring alltså.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
Det skall sitta en O-ring i locket som tätar. Gå tillbaks tillbutiken och be att få en.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
En liten uppdatering.
Jag kapade gjutjärnsröret och plockade bort rensluckan som jag sedan bytte ut mot en ny renslucka köpt på bauhaus.
Nu när jag kopplat ihop allt så läcker det där man skruvar av locket då man spolar i toaletten på ovanvåningen.

Är inte tanken att den här typen av rensluckor ska sitta vertikalt som jag satt den?
Det sitter ingen packning till locket som man skruvar av. Har jag råkat ta en rördel där någon tagit bort packningen i butik? Eller vad kan annars vara fel?

Mvh Carl
Jag har liknande lösning med renslucka, med rakt fall nedåt ifrån bla toalett, läcker inget. Ser nästan likadana ut som din.

Men ja är gummipackning i locket i min, samt att man får dra åt den relativt rejält.

Lite osäker om märke på vår rensrör, men inköpt av en lokal mkt bra VVS affär, märkte skillnaden på rörkvalite när jag en söndag istället fick fixa en luftning med någon del ifrån jemofix, och någon ifrån byggmax. Bauhaus brukar ju dock ligga på bra kvalite vad jag vet, så det kanske bara är gummipackningen.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B
Tack för hjälpen. Det blir till att åka och inhandla en O-ring till den då. Har dragit om resterande avlopp nu och är nöjd med resultatet.

Passar på att dra en fråga till angående dragning av vatten till blandare vid tvättställ de två tvättmaskinerna. Hur gör jag det smartast. Jag vill ha alla kopplingar i diskbänkskåpet som kommer stå till vänster där vattenlåset till tvättmaskinerna sitter.

Ska jag inhandla en blandare med diskmaskinsavstängning och koppla på de två maskinerna till den tredje slangen på den, eller vad skulle ni använda för kopplingar? Kommer dra fram ett 15mm kopparrör.

Jag nöjer mig om jag har en avstänger till maskinerna antingen på blandaren eller i skåpet.
 
  • Renoverat avloppssystem med nya rör i ett betongrum, verktyg och material på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Svarar på min egen fråga då jag funderat lite mer på hur jag ska lösa det.
Jag kommer ansluta två nya avstick från rören som går i taket upp till nästa våning.

Lite osäker på vilken typ av kopplingar jag ska använda dock.

Där ballofixen sitter tänker jag sätta en t-koppling istället och dra ner ett 15mm kopparrör då det även sitter en ballofix i badrummet några meter bort.
Kan jag sätta en RSK 1944123 där och använda de befintliga muttrarna till den?

Till varmvatten tänkte jag ta bort vinkeln och sätta en t-koppling och låta ett 12mm rör löpa nedåt.
Är lite osäker på den kopplingen då pex-slangen som går uppåt är 16mm och på muttern står det 16mm. Är det bara för att visa att slangen är 16mm och det fortfarande är G1/2 gänga på den så att jag även där kan använda RSK 1944123?

Har läst genom vatettes katalog men känner mig forfarande inte helt säker på detta.


B Baskavoda skrev:
Tack för hjälpen. Det blir till att åka och inhandla en O-ring till den då. Har dragit om resterande avlopp nu och är nöjd med resultatet.

Passar på att dra en fråga till angående dragning av vatten till blandare vid tvättställ de två tvättmaskinerna. Hur gör jag det smartast. Jag vill ha alla kopplingar i diskbänkskåpet som kommer stå till vänster där vattenlåset till tvättmaskinerna sitter.

Ska jag inhandla en blandare med diskmaskinsavstängning och koppla på de två maskinerna till den tredje slangen på den, eller vad skulle ni använda för kopplingar? Kommer dra fram ett 15mm kopparrör.

Jag nöjer mig om jag har en avstänger till maskinerna antingen på blandaren eller i skåpet.
 
  • Vattenrör i koppar och PEX med kopplingar och ballofix ventil markerade med "KV" och "VV" i ett grovt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med koppar- och PEX-rör anslutna via metallkopplingar och ballofixventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopplingar och rör i olika material samt textetiketter synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkoppling med mutter och ballofixventil, fråga om kompatibilitet med RSK 1944123.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat! Glöm inte sätta ballofix nere i skåpet på inkommande till maskinerna och blandaren så du snabbt kan stänga av om något händer..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.